Morotskaka med limetopping

2
Leila Lindholm är min husgud! Jag använder mig flitigt av hennes kokböcker, dels för att de innehåller så många smarriga recept så klart men också för att de är så fina att bläddra i. Det här är ett favoritrecept från hennes bok "A Piece of Cake". Ska jag vara ärlig är morotskaka inte min favorit egentligen, men den här kakan... Baka och njut!


Morotskaka

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1,5 tsk kanel
1 tsk malen kardemumma
0,5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1,5 dl solrosolja
4,5 dl rårivna morötter
smör och ströbröd till formen

Cream Cheese frosting:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av en lime eller citron
100 g philadelphiaost

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
4. Tillsätt solrosolja och morötter.
5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
7. Låt kakan svalna.
8. Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt.
9. Bred frostingen över kakan.

Recept av Leila Lindholm

Kanske gillar du också...





Biscotti Vit chokladkaka
med citron
Choklad- och
bananmuffins
Kommentarer
Kommentarer
   
   

Dude, du kanske ska nämna att 150 grader i receptet är för VARMLUFTSUGN!! Min kaka har redan varit i ugnen i ca 50 min så den kanske inte går att rädda.. Men det kanske kan hjälpa en annan framtida morotskaka där ute

   
   
Mitt skafferi  

Sam: Ledsen om din morotskaka inte blev bra. Men jag har en helt vanlig ugn (alltså inte varmluft) och låter alltid min kaka stå inne i ca 50 minuter, lite beroende på hur djup formen är. Bakade den här kakan senast för ett par veckor sedan med lyckat resultat, känner dessutom andra som använt sig av samma recept. Tyvärr vet jag inte varför du inte lyckades lika bra.

-Stephanie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback