Pepparmint Brownies

Söndag kväll... Hoppas att ni har haft en mysig helg allihopa! Själv har jag inte gjort något annat än att slappa och slappa, och sen har jag slappat lite till. Har känt mig lite trött och sliten och inte orkat ta mig för så mycket helt enkelt.

Men baka finns det alltid lite ork över till.


Härligt sega brownies med frisk mintsmak (pepparmintoljan kan dock uteslutas om man vill ha vanliga brownies). Underbart goda med en klick vispad grädde eller vaniljglass.

Pepparmint Brownies


Receptet ger ca 18 brownies. Kakan gå jättebra att frysa in.

Ingredienser
0,8 dl kakao
1,2 dl kokande vatten
60 mörk choklad, 70%, fint hackad
4 msk smält smör
1,2 dl vegetabilisk olja (t.ex. solrosolja)
2 ägg + 3 äggulor
2 tsk vaniljextrakt (eller vaniljsocker)
6 dl strösocker
4,2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2-3 tsk pepparmintolja

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ut kakaon i det heta vattnet i en bunke. Tillsätt den hackade chokladen och vispa tills den helt har smält. Vispa i oljan och det smälta smöret. Tillsätt äggen och äggulorna, vaniljextraktet (eller vaniljsockret) och pepparmintoljan och vispa tills du har en slät smet. Vispa i sockret. Använd sedan en slev eller slickepott för att försiktigt vända ner mjölet i smeten tills allt är väl blandat.
3. Klä en ugnsfast form, ca 20x30 cm, med bakplåtspapper och smörj pappret med lite vegetabilisk olja. Häll smeten i formen. Grädda kakan längst ner i ugnen i 30-35 minuter.
4. Ta ut kakan och låt den svalna i ca 1 timme innan du skär den i fyrkantiga bitar.

Kanske gillar du också...





Cheesecake Brownies Brownies Oreo- och
pepparminttryfflar
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Lia  

60 gram mörk choklad?

   
   
Monsterscircus  

Dejlig kombination af pebermynten og chokoladen, mums frisk og sød på en gang, den vil jeg prøve. Ha en dejlig aften!

   
   
Mitt skafferi  

Lia: Ja, det kanske låter lite, men som du ser innehåller receptet mycket kakao istället.

   
   
Sonja {Dagmars Kitchen}  

Mums! Ser ju grymt goda ut! Blir sugen på att prova direkt...

   
   
Annellisaa  

hmmm, de lät intressant

   
   
Michelle  

Såg riktigt gott ut, tyvärr verkar jag aldrig lyckas med brownies / muffins / kladdkakor haha

   
   
Jenny  

Men nu gör du ju mig utsvulten! Jisses så gott!!:D

   
   
BECCA- Mode, foto och vardag!  

Åh vad gott! Måste testa!

   
   
♥We dance for laughter♥AnaiisWilson  

Åh vilken härlig söndag det låtersom , och gud så gott det ser ut ! Härlig blogg minsan !

Vad tycker du om min "Photoshot 29 maj 2012" ? Lämna gärna en kommentar , ha det !

   
   
Debbie  

Intressant blogg. Kika gärna in min om du har lust ♥

   
   
Izabelle  

Hjälp vad gott, vilken underbar blogg du har!! Vill testa på massor av dina recept... Här kommer jag hänga tror jag : )

   
   

Ååå va smaskig den var! Men ör den verkligen nyttig? :)

   
   
Carolina - CHOKLADBANAN "Ditt webbskafferi"  

Åh detta recept måste testas! :) pepparmint i alla dess former är ju så fräscht och gott! Skulle kanske passa bra med After Eight i om man vill experimentera lite.. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback