Brownies

5
Vad otroligt kul att så många nya hittade hit till bloggen den här veckan. Tänk vad ett publicerat inlägg på blogg.se kan göra... Tack för alla fina kommentarer. Jag känner inte att jag hinner svara alla personligen, men jag uppskattar dem verkligen och hoppas att ni tittar in snart igen. Extra kul är det att flera av er verkar ha testat några av recepten och blivit nöjda. Verkligen superkul!

Jag har precis upptäckt vad det innebär att fota i RAW-läge, och jag är helt frälst! Vilken skillnad det blir! Ända sedan jag fick min systemkamera för några år sedan har olika personer sagt till mig att det är bäst att fota i RAW om man vill få riktigt bra bilder, men jag har inte riktigt orkat sätta mig in i vad det är och hur man gör.



Jag är fortfarande nybörjare men mina senast tagna foton har övertygat mig om att jag måste lära mig mer. Ljuset, skärpan och kontrasterna blir sååå mycket bättre. Jag har deppat lite för att alla bilder man tar inomhus nu när det är så mörkt blir dåliga, men med RAW verkar det som att det problemet är löst. Bilderna i det här inlägget är tagna i mitt mörka kök en kväll i december och med endast en taklampa som belysning. Det kan man inte tro, eller hur?

Om ni liksom jag inte riktigt har förstått vad RAW är men gärna vill lära er hur man får bättre bilder kan ni lära er grunderna i RAW här. För att komma igång behöver ni en hyfsat bra systemkamera och Photoshop (eller ett likvärdigt bildbehandlingsprogram).

Brownies


Kladdiga och lite sega brownies med massor av chokladsmak. Servera dem gärna varma med en kula vaniljglass.

Ingredienser
1,8 dl vetemjöl
2,5 dl kakao
1 tsk salt
350 g smör
3 ägg
4 dl strösocker
0,5 tsk vaniljextrakt (eller 2 tsk vaniljsocker)
250 g choklad av bra kvalitet, grovt hackad (jag använde ljus choklad)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Smält hälften av smöret i en kastrull. Tärna den andra hälften och lägg i en skål. Tillsätt det smälta och varma smöret till skålen med smör och rör om. Låt svalna.
3. Blanda mjöl, kakao och salt i en annan skål.
4. Vispa ägg och socker pösigt i en tredje skål. Tillsätt vaniljextrakt (eller vaniljsocker), smöret och mjölmixen och blanda väl. Tillsätt den hackade chokladen och blanda lite till.
5. Häll smeten i en smörad ugnsform. Grädda i ca 45 minuter. Kakan ska vara kladdig när du tar ut den ur ugnen. Skär i lagom stora bitar.

Kanske gillar du också...





Choklad- och
bananmuffins

Bakad choklad med
vaniljglass
Kladdkaka
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Helena  

De ser jättegoda ut! Bilderna är mycket fina och man kan verkligen inte tro att de är fotade i mörker.

   
   
Alexandra - kärlek på tallrik  

MMMm, yum, de ser verkligen perfekta ut <3 Jag fick en systemkamera precis nyligen och har MASSOR att lära för att kunna ta bra bilder, tack för tipset om RAW, ska se om jag kan plocka upp något användbart där :D

   
   
josefines.se  

hur ändrar man på kameran så att man fotograferar med RAW ? :D

   
   
Mitt skafferi  

Josefine: Det beror nog på vad du har för kamera, men jag gissar att du måste gå in i menyn och hitta vart du ändrar inställningarna för bildkvalité. Där borde du kunna välja RAW. Så är det i alla fall på min Canon. Lycka till :)

   
   

Browniesen blev ju brända efter halva tiden, man ska fan inte ha dom inne längre än 20 minuter!
Annars blev dom väl bra, trevlig helg på dig :)

Svar: Vad tråkigt att dina brownies blev brända, men det låter lite konstigt. Det kan inte vara så att du har en varmluftsugn? Då måste man antingen sänka temperaturen eller ta ut dem tidigare.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback