Cheesecake Brownies

Jag älskar cheesecake. Och jag älskar i princip allt som innehåller choklad. Så häromdagen snubblade jag över enligt mig det perfekta receptet. En syrlig och krämig cheesecake kombinerad med en brownie full av chokladsmak. Genialt!



Jag kan absolut inte ta åt mig äran för receptet. Jag hittade det på en av mina favoritbloggar just nu, La Tartine Gourmande, en otroligt inspirerande blogg full av underbara foton och smarriga recept. Jag har bara ändrat lite i receptet för att anpassa det efter svenska förutsättningar.

Så alla ni som liksom jag gillar cheesecake och choklad - ni måste prova detta!

Cheesecake Brownies


ca 16 brownies

Ingredienser

Cheesecakesmet
225 g Philadelphiaost
1 äggula
0,8 dl strösocker
1/4 tsk vaniljextrakt ( eller 1 tsk vaniljsocker)

Browniesmet
100 g mörk choklad, 70%
115 g smör
1,8 dl strösocker
2 ägg
1 nypa salt
1,5 dl vetemjöl

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. I en bunke, vispa ihop alla ingredienser till cheesecakesmeten med elvisp.
3. För browniesmeten, smält chokladen tillsammans med smöret i micron eller över vattenbad. Låt svalna något.
4. Vispa ägg, socker och salt till en fluffig och vit smet.
5. Vänd försiktigt först i den smälta chokladen och sedan mjölet. Försök att behålla smeten så fluffig som möjligt.
6. Klä en ugnsform, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper. Häll först i så gott som all chokladsmet i formen (spara några matskedar). Häll sedan i cheesecakesmeten och bred försiktigt ut den ovanpå chokladsmeten. Klicka ut resterande chokladsmet och skapa ett virvelmönster med hjälp av en kniv eller gaffel.
7. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Kakan ska vara en aning kladdig när du tar ut den. Låt svalna och skär sedan i lagon stora bitar.

Kanske gillar du också...





Blueberry Cheesecake Brownies Choklad- och
bananmuffins
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Emma-Maja  

Jag dog lite av bara namnet!

   
   
Mrs Sunshine  

Verkar helt galet gott!!

   
   
maja.  

jesus christ! vad de ser goda ut. Måste testa alltså.

   
   
kirre  

ser super gott ut!

   
   
Tess  

ÅH vad gott! :)

   
   
Anna/Frostrosor  

Mumselibums och smasken! Ljuvligt goda ser de ut!

   
   
lisasgodbitar.se  

Mmm va god den ser ut! Här kommer mitt favorit recept med choklad / Lisa



http://lisasgodbitar.wordpress.com/2011/07/08/vit-kladdkaka-med-gradde-och-jordgubbar/

   
   
olivia-drömmen mot att bli fotograf  

grymt fina bilder :D

kramis♥

   
   
Coquina  

Mums vad gott =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min tävling =)

   
   

Hej, det här ser ju otroligt gott ut... Men blir lite fundersam! En ugnsform på 80x80 cm??? Min ugn är inte så stor! Jag tänker testa ändå :)

   
   
Cecilia  

Testade också på att göra dom för cirka 2 veckor sedan, blev en hit! Hittade dock receptet i en kokbok :)

   
   
Alexandra - kärlek på tallrik  

Jag har smakat kombinationen förut, men inte just det här receptet - och det är grymt gott! Dina ser riktigt härliga ut <3

   
   
Fia  

Ååå så gott! Har gjort nått likande och dom gick åt fort som tusan! =)

   
   
Johanna  

Åh vad sugen jag blev ;) Tips på ett nyttigt alternativ? Jättetacksam isåfall. Kan man bara byta ut tex strösocker mot råsocker, vetemjöl mot dinkel osv..? ha en fin kväll

   
   
Mitt skafferi  

Petra: Vilken tur att du är så uppmärksam - jag har ju skrivit fel mått på ugnsformen. 20x20 cm ska det vara!

Tack, hoppas du lyckades bra ändå :)



Johanna: När det gäller bakning kan ju en hel del gå fel om man inte följer receptet fullt ut, så jag vågar inte föreslå några nyttigare alternativ. Sockret låter som att det skulle kunna fungera, dinkelmjöl är jag mer tveksam till. Men det vore jättekul om du testade och berättade hur det lyckades :)

   
   
Cecilia  

Supersmaskig blev min kaka minsann! Jag hade ingen mörk choklad hemma utan bytte ut den mot en 200 gram ljus choklad istället. Men det gick att äta ändå :P

   
   
Angelica - Vardagsliv med LCHF  

Hej!
Jag har börjat följa din blogg, tycker den är jättefin!! Nu äter jag inte vanligt mjöl och socker, men just det här receptet har jag gjort om till LCHF och lade upp på min blogg. Åtminstone jag tyckte de blev jättegoda! :-)

Svar: Tack Angelica :) Vad kul att du gillar bloggen och att du lyckades omvandla mitt recept till något som passar dig bättre.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback