Kanelbullar och lingonsylt

2
Ingen har väl undgått att det är Kanelbullens dag idag! Har ni ätit några bullar idag? Själv har jag faktiskt inte ätit några bullar och än mindre haft tid att baka några, men jag tänkte ändå bjuda på mitt bästa recept för kommande bullbak - Ingrids bullar. Bullarna blir saftiga och otroligt goda. I receptet är de fyllda med mandelmassa istället för kanel och socker, men det går självklart att byta ut.

Så inget bullbak blev det för min del idag, men däremot köpte jag med mig 2 kilo lingon hem och gjorde egen lingonsylt till kvällens fläskpannkaka. Har aldrig gjort egen sylt förut, men vad lätt det var! Och det blir ju så mycket godare. Kommer nog aldrig köpa lingonsylt i affären mer.
 

Lingonsylt


1 kg lingon
2 dl vatten
5,5 dl strösocker

Gör så här:
1. Rensa och skölj bären.
2. Låt bären och vattnet koka i 5-10 minuter. Ta bort eventuellt skum som bildas.
3. Tillsätt sockret och låt koka ytterligare några minuter.
4. Häll upp sylten i väl rengjorda burkar och sätt genast på locket. Förvara svalt.
 

Kanske gillar du också...

 
Blueberry Cheesecake Päron Royale Farmors äppelkaka
Trackback