Farmors enkla äppelkaka

7
Jaha, då verkar det som att sommaren börjar lida mot sitt slut för den här gången. Idag har det regnat precis hela dagen i Stockholm. Huh!

Och vad bättre göra en regning dag än att sitta och mysa i soffan med en god äppelkaka. Det här otroligt enkla receptet är min farmors och om man inte är sugen på äppelkaka funkar det utmärkt att byta ut äpplena mot andra frukter eller bär. Varför inte prova röda vinbär eller konserverade päron?

Farmors äppelkaka


(1 kkp = ca 1,5 dl)

2 ägg
2 kkp strösocker
2 kkp vetemjöl
150 g smält smör
äppelklyftor
kanel + strösocker att rulla äppelklyftorna i

Gör så här:
1. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Rör ner mjölet och sedan smöret.
3. Häll smeten i en smord och bröad form.
4. Rulla äppelklyftorna i strösocker blandat med kanel och tryck lätt ner dem i smeten. Stö lite extra socker och kanel över kakan.
5. Grädda i 175 grader i 30-40 minuter. Den färdiga kakan är godast om den är en aning kladdig.

Kanske gillar du också...





Pecan Banana Bread Morotskaka med
limetopping
Choklad- och
nötcroissanter
Kommentarer
Kommentarer
   
   
emelie  

den där kakan såg riktigt smaskig ut! (A) ..

jag har dock aldrig bakat just äppelkaka. blir alltid paj när jag gör saker och ting då jag är tokig i krispet ovanpå.. smuliga jag.

   
   
amila  

det borde vara förbjudet att ha en sån här blogg :) hehe allting ser så sjukt gott ut... snacka om att jag vill fetta nu :)

   
   
Helena  

Vilka underbara bilder du tar! Allt ser så gott ut - vill baka NUUUU!!!! :)

   
   

vad menar du med Häll smeten i en smord och bröad form ? ska man hälla smeten i en smord o sen i en bröadform?

   
   
Mitt skafferi  

Samantha: Man smörjer alltså formen med lite smör och häll sedan i ströbröd. Snurra formen så att ströbrödet fastnar över botten och kanter. Sedan häller du i smeten! Lycka till :)

/Stephanie

   
   
MIN CENTIMETERKAMP  

Denna kaka skall röras ihop alldeles snart!

   
   
-Sofie  

Hejsan, bakade den här idag! Den blev jättegod. Länkade till ditt recept på min blogg. :) Underbar blogg!

Svar: Ja, visst är den god :) Jättekul att du gillar bloggen! Ha en trevlig kväll.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback