Quinoabiffar med lime och parmesan

9
Så här års är det många som är extra hälsomedvetna. Mitt gym har invaderats av nya medlemmar som vill inleda det året med en hälsosam livsstil. Och på många matbloggar som jag läser handlar många inlägg om detox och vad man ska äta för att kroppen ska må så bra som möjligt.



Jag är nog både för lat och för matglad för att orka ta mig igenom ett helt detoxprogram, det är inte min grej helt enkelt. Men jag har inget emot nyttig mat och den får gärna vara vegetarisk. Jag har perioder ibland gå jag blir en liten "minivegetarian" som äter med grönsaker och fisk, även om det slinker ner en och annan hamburgare ibland.


Det här receptet är inspirerat av en av mina favoritmatbloggar, Love & Olive Oil. Där kan man hitta väldigt mycket gott, så kika in där! De har biffarna har blivit en ny vegetarisk favorit!

Quinoabiffar med lime och parmesan


Goda att äta som de är eller som ett tillbehör till t.ex. grillad lax. Receptet ger 3 portioner.

Ingredienser
3 1/2 dl okokt quinoa (+vatten och salt)
4 ägg
1 gul lök, fint hackad
4 vitlöksklyftor, fint hackad
1 dl riven parmesanost
1 dl bladpersilja, fint hackad
1 msk limeskal, fint rivet
2 1/2 dl pankoströbröd
1/2 tsk salt
1/2 tsk mald svartpeppar
1-2 msk vatten
2 msk olivolja

Gör så här:
1. Koka quinoan i saltat vatten enligt anvisningarna på paketet. Den får gärna vara lite al dente. Låt svalna!
2. Vispa upp äggen i en skål.
3. Blanda lök, vitlök, parmesanost, persilja, limeskal, ströbröd, salt, peppar och 7 dl avsvalnad quinoa i en annan skål. Till sätt de uppvispade äggen och rör om. Tillsätt 1 msk vatten och rör om igen. Testa nu att forma biffar av quinoablandningen. Om de faller sönder väldigt lätt behöver du antagligen tillsätta ytterligare 1 msk vatten innan du fortsätter att forma dina biffar.
4. Hetta upp olivoljan på medelhög värme i en stekpanna. Lägg 4 biffar i taget i stekpannan och stek ca 4 minuter på varje sida tills biffarna är fint gyllenbruna.

Kanske gillar du också...





Zucciniplättar Grekisk bönsallad Medelhavspaj
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Nena  

Hehe haller med dig helt och hallet och ar en utav de personer som ar pa diet nu efter festligheterna:) Jag har inte manga kilon som ska bort men det ar mest att man kanner att huden har behov av battre och nyttigare mat:) Jag kanner faktiskt inte till dessa biffarna 'quinoa', ar det en biff gjord utav en sorts gronsak som heter quinoa eller har jag helt missuppfattat?

   
   
Mitt skafferi  

Nena: Quinoa är ett frö som innehåller massor av protein och andra nyttigheter. Till utseendet påminner det lite om bulgur eller couscous. Jag tycker det är jättegott att blanda i sallader eller bara som ersättare till t.ex. pasta. I Sverige går det att köpa i så gott som alla matbutiker och jag tror att du borde kunna hitta det i Italien också. Du kan läsa mer om här: www.quinoa.se

Ha det jättebra!

/Stephanie

   
   
Hannah  

Hej! Smariga bilder du har på din blogg och fin blogg!:)

   
   
sara  

kanske inte nyttigt men ååå så gott!!

   
   
Andreas  

Älskar parmesan, quinoa och vitlök så detta verkar vara ett riktigt gott recept. Kommer definitivt att test det.

   
   
masshe  

wihooo, jag som har quino hemma men har inte dirket klurat ut vad jag ska göra med dem, men nu vet jag,tackar :D

   
   
Raven  

Oj va gott detta ser ut, måste jag prova :D

   
   
Pillan  

Den där osten, innehåller inte den löpe? Då är det ju inte vegetariskt?

   
   
Gv  

Helt underbar blogg! Har massa rätter jag måste prova på restaurangen ///Kocken


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback