Kladdkaka

De flesta har nog bakat och ätit kladdkaka någon gång, kanske för att den både är väldigt enkel att göra och för att den är så himla god. Min kladdkaka skiljer sig nog inte så mycket från alla andras. Däremot brukar jag ibland föröka variera den på olika sätt. Man kan t.ex:
  • Bröa formen med kokosflingor istället för ströbröd
  • Trycka ner dumlekolor i smeten
  • Göra en chokladglasyr och bre på den gräddade kakan
  • Pudra kakan med florsocker med hjälp av t.ex. en tesil.
Har du något specialknep för att variera kladdkakan?



Kladdkaka


3 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1,5 dl smält smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör ihop alla ingredienser men en slev eller slickepott
3. Smöra och bröa en form, häll upp smeten och grädda kakan i 15-20 min.

Kanske gillar du också...





Bakad choklad
med vaniljglass
Choklad- och
nörcroissanter
Vit chokladkaka
med citron
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Amanda  

Hejsan, du råkar inte ha något bra recept på kärleksmumms? Jag hade ett jättebra hemma men så försvann det och alla jag hittat på nätet är mjöliga och inte alls goda. Du har inget recept du kan bjuda på kanske ? :)

   
   
Markus- johannesbo  

Kladdkaka funkar alltid. Jag brukar göra ett kolatäcke och bre över. Jag menar, ska det vara så ska det.;-)

   
   
Stephanie  

Amanda: Jag har ett jättebra recept, lovar att återkomma med det inom kort :)

   
   
LIENE  

Jag brukar ibland ha hackad choklad i. Mörk eller vit eller båda. Men vit kladdkaka med mörka chokladbitar och nötter är ju godast:P

   
   
MEPS  

Den där kakan såg god ut :)

   
   
Anna  

Det är fantastiskt att stoppa in marabou dajm i kladdkakan! Min kompis är helt lyrisk när jag bakar den! =)

   
   

Kladdkaka är alltid gott! När jag ska variera mig så kör jag på After Eight :) Antingen i kakan eller så läggs de på som ett täcke de sista minuterna i ugnen. Supersmarrigt! :)

   
   
Emelie  

Det där med cocos var smart, jag tryckte ner dumlesnacks en gång. - mycke gott :)

   
   
Coquina  

MUMS vad gott och vilken bra idé med dumlekolor i kladdkakan, det måste jag testa =) Ny tävling på min matblogg så kika gärna in där om du gillar smycken =)

   
   
Elina  

Dem godaste kladdkakorna tycker jag är dem med choklad i smeten istället för kakao, då gärna i kombination med lite kaffe eller hallonlikör i ! Mums.. Hallon i själva kakan tycker jag oxå är riktigt gott !

   
   
karin - trattoria  

ojoj så gott!

   
   
Stephanie  

Ojojoj, här har det ju kommit massor av trevliga förslag. Jag ska definitivt testa med After Eight nästa gång. Dajm lät också riktigt gott!

   
   
Sophia  

Hej! Har du något bra recept på chokladglassyr för jag ÄLSKAR verkligen kladdkaka men jag testade att hälla på smält choklad en gång men det blev inte alls så bra.



Förresten, får man göra en "re-blog" om dina recept? Alltså att man lägger ut samma recept på sin egen blogg och tipsar om saker, tex vad man kan ha i en kladdkaka? :)



Hur länge har du hållit på med mat ungefär? Alltså verkligen varit duktig som du är :)



// Love your blog!

   
   

Hej, undrar ifall man kan köra i micron istället för ugnen?

   
   
Mitt skafferi  

Sonny: Jag vet faktiskt inte om det funkar, har aldrig testat själv. Om du inte har en ugn är det kanske värt ett försök, men annars skulle jag varmt rekommendera ugnen :)

/Stephanie

   
   

Jag har ett supergott recept på Kladdkaka i min blogg :) kika gärna in! http://lifeasalexandradavidsson.blogg.se/?tmp=31182614

   
   
Ida Nilsson  

De går att göra i olika lager också, men nougat emellan. Gott, men mättande ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback