Bullar med mandelmassa

8
Min mormor Ingrid gör världens godaste bullar! Jag tror det kan vara den extra mängden margarin i smeten som gör att de blir så otroligt saftiga och goda. Och även fast jag älskar kanelbullar är nog mandelmassa snäppet godare. Här kommer receptet!

Bullar med mandelmassa


0,5 kg smör
1 liter mjölk
2 pkt jäst
3 dl strösocker
1 tsk salt
2 ägg
ca 1,8 kg vetemjöl

Mellanlägg:
smör
2-3 msk vaniljsocker
riven mandelmassa

1 uppvispat ägg
pärlsocker

Gör så här:
1. Smält smöret.
2. Tillsätt mjölken och kontrollera att degspadet är fingervarmt.
3. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den i lite av degspadet.
4. Tillsätt socker, salt, ägg och resten av degspadet.
5. Arbeta in mjölet.
6. Låt degen jäsa i ca 45 minuter.
7. Arbeta eventuellt in mer mjöl och kavla ut degen på bakbordet.
8. Rör ihop smör och vaniljsocker och bred ut på degen. Strö över mandelmassa.
9. Rulla ihop och skär till bullar.
10. Lägg bullarna i formar och låt jäsa på plåten i ca 30 minuter.
11. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
12. Grädda i 225 grader, ca 10 minuter.

Kanske gillar du också...





Choklad- och
bananmuffins
Pecan Banana Bread Biscotti
Kommentarer
Kommentarer
   
   
karin  

åh så gott!

   
   
Fridas kök  

Vilken fin blogg du har! Fanns ju massa gott här. :-) Jag är sugen på att baka bullar, har sparat ner detta receptet och hoppas att jag hinner baka dem i helgen! Kul med variation mot kanelbullarna.

   
   
evelina carlson  

åh, gud va gott!

   
   
Mathilda  

Margarin? När det bakas ska det vara smööör:D Det är då det smakar som godast! Det där hemska margarinet kan vi vara utan;)

Härliga recept och bilder!

Kram Mathilda

   
   
A L M A S F O T O ♥  

haha min mormor heter också ingrid! :)

   
   
Elin S  

Så mycket smaskigt man kan hitta på din blogg!:)

   
   

Stephanie!

Jag har bytt ut margarinet mot smör nu. Det är länge sen jag köpte ett margarinpaket.

   
   

bakade dessa super goda bullar idag.

Såg hur mycket smör det skulle vara i, höll på att trilla av stolen. Men nu förstår jag varför :-)

Detta var det bästa bullar jag har ätit!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback