Chokladmüsli med nötter och chiafrön

Jag har tänkt att jag under en period ska försöka skära ner på bröd och andra saker som innehåller mjöl och gryn. Känns helt enkelt som att kroppen skulle må bra av det nu när det närmar sig bikinisäsong och allt. Är det något som gör att jag lätt känner mig lite pluffsig så är det just bröd, pasta, ris och liknande.

Men vad äter man då till frukost om man inte vill få i sig mjöl och gryner? Mackor funkar ju definitivt inte. Gröt och flingor går också bort. Ägg i olika former funkar bra och är gott, men i längden blir man ju lite less på det.

Chokladmüsli med nötter och chiafrön

Den här goda müslin är ett perfekt alternativ. Den består framför allt av nötter och chiafrön som fått en lite knäckig smak av kakao, kokos, honung, vanilj och smör. Och om man t.ex. på helgen vill lyxa till det lite extra kan man tillsätta hackad mörk choklad, men det är absolut inte nödvändigt.

Jag vet att ni kanske tänker "Coco Pops" eller något annat onyttnigt när ni tänker på flingor och choklad i samma mening, men gör för guds skull inte det. Det här är långt bort från alla dessa flingor som barn brukar kalla för "godisflingor" eller "kakmüsli". Men min 7-åring åt denna müsli till frukost imorse och det blev två tummar upp.

Chiafrön är en av de "superfrön- och bär" som det pratats så mycket om de senaste åren. De innehåller bl.a. massor av Omega-3, fibrer och protein vilket gör dem till ett naturligt och väldigt nyttigt kosttillskott. Du hittar chiafrön i de flesta hälsokostbutiker. De är ganska dyra ( ca 90 kr för 300 g) men i det här receptet används bara 3 matskedar vilket gör att en påse frön räcker ett tag. Om du inte lyckas få tag på chiafrön skulle jag gissa att det fungerar alldeles utmärkt att byta ut dem mot linfrön.

Även om ni inte känner behov av att äta en nyttigare frukost tycker jag verkligen att ni ska prova det här. Det är otroligt lätt att göra och smakar som sagt jättegott.

Chokladmüsli med nötter och chiafrön


ca 6 portioner

Ingredienser
2 1/2 dl valnötter
2 1/2 dl sötmandel
1 nypa flingsalt
40 g smör
1/2 dl flytande honung
3 msk kakao
1/2 tsk vaniljextrakt (eller 2 tsk vaniljsocker)
3 msk chiafrön
1 dl kokosflingor
60 g mörk choklad, 70% (valfritt)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 90 grader.
2. Smält försiktigt smör och honung i en kastrull. Rör i kakao, vaniljextrakt (eller vaniljsocker) och salt tills allt är väl blandat.
3. Häll valnötter och mandel i en matberedare och mixa snabbt tills du har lite mindre bitar. Häll i smör- och kakaoblandningen, chiafrön och kokosflingor. Mixa en kort stund tills allt är väl blandat och inga större bitar finns kvar.
4. Sprid ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper och fördela så att inga stora klumpar med müsli återstår. Torka müslin i ugnen i ca 4 timmar. Den kommer antagligen fortfarande kännas lite kladdig när du tar ut den ur ugnen, men kommer torka helt när den fått svalna en stund.
5. Förvara müslin i en lufttät burk.

Kanske gillar du också...





Müsli Bananasplit med keso,
valnötter & bärsås
Hallon- och
avokadosmoothie
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Sara  

Låter mums =)

   
   
Sofie  

gud vad gott de ser ut att va,måste prova! :)

   
   
Sanna  

Åh holy mowly!! Tack för tipset, detta recept lär jag prova i veckan!:) kram

   
   
Malbecs  

Låter smarrigt och lite nyttigt!

   
   
Helena  

Det där såg ju rysligt mumsigt ut!:)

   
   
Mrs Sunshine  

Gott det ser ut! Ett tips är ju att använda sig av sk cacao nibs, vilket är helt rå kakao och så mycket nyttigare:-) Gjorde en muslivariant förra helgen med cacao nibs i! Kolla gärna här: http://www.mrssunshinecooking.blogspot.se/2012/05/morgonens-musli.html

   
   
Therese  

Gosh vilken fin blogg du har! en härlig variation på recepten, vackra bilder och härlig text! Du hamnar bland mina favoriter direkt!

Och den müslin lätt ju verkligen inte fel!!!

Ha en bra dag!

   
   
Moa  

Gjorde detta på en gång, plåten står nu inne i ugnen och jag är minst sagt förväntansfull inför resultatet!

   
   
Linn  

Vilka fantastiska recept! Blir sjukt imponerad:D

Ha det bra!

   
   
elin  

Himla härlig blogg med jättefina bilder! Fått massor inspiration så nu ska jag hem och baka! ;)

   
   
Nathalie Mattsson  

Har detta står i ugnen just nu, la dock till lite andra frön och nötter. Men tror detta kan bli kalas gott :D

   
   
karin - trattoria  

yummie! jag har också dragit ner på bröd och pasta, mår så mycket bättre när jag inte äter det :)

   
   
Emma  

Det ser jättegott ut!! Jag älskar frukost över lag och ska definitivt prova detta! =)

   
   
Ulrika - Fotograf u.norman  

Ser hur gott ut som helst!

   
   
ava miranda  

din mat ser otroligt gott ut! kan jag få komma till dig och äta? :D

   
   
bysisters  

MUMS!

   
   
CJ  

Dina matbilder är ju så härliga!

   
   
JOSEFIN - Live From Australia  

Låter himmla gott! (: måste testa på det. Jag äter nästan inte bröd överhuvudtaget, käns jätte bra! (=

   
   
Linn  

Ska definitivt prova! Låter jättegott.

   
   
emma  

oj vad gott, blir själv hungrig..



var med och tävla: http://www.alltforforaldrar.se/kul/promo/extpage/18112



Många är nu med och har apsolut inte ångrat sig om en helt gratis på ett hotell!

   
   
Maria  

Ser gott ut. Kanske värt att prova. :)

   
   
Camia  

Åh, jag är såld! Det här måste provas!

   
   
Victoria  

Åh vad gott!! :D

   
   
Anonym  

Chiafrön måste helt klart testas :) Vart köper du dom, i vanlig mataffär eller i hälsokostbutik?

   
   
Josephine  

Åh! Blir lycklig i själen av sådana här recept. Kört LCHF ett tasg nu och är alltid på jakt efter bra frukostalternativ. Såg även banana spliten, som kändes spännande den med. Far med frid.

   
   
LENA  

åååh så gott!!

   
   
Jasmine  

Mums, det ser ju så himla gott ut! Tack för tipset, detta vill jag verkligen smaka på.

Kram

   
   
nath  

åh vad gott det såg ut, ge mig! :D

   
   
Sofia  

Finns det något annat liknande alternativ om man inte kan äta nötter ? :)

   
   
Elin  

Det här receptet ska jag spara. Låter gott.

   
   
Johanna Öberg  

ser jätte gott ut!:)

   
   
Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet  

Låter super gott <3 Ska nog prova detta, hur mycket brukar det bli och hur länge håller det om man har en luft tät burk? ^^,

   
   
Ninni - Foto & Vardag  

så läckert =)

   
   
Eleonore- Kokboksutmaningen  

Mumma, detta är verkligen lymüsli på hög nivå :D

   
   
Mjuuuw  

Ser jättegott ut och låter precis lika gott!

   
   
Caroline  

Hej! Ser smarrigt ut och låter gott! Ha en bra vecka!

   
   
Frida  

Såg riktigt gott ut!

   
   
ronja norlén  

det såg himla mumsigt ut!

   
   
Sara  

Vilket bra recept!



Inte lätt att hitta bra frukostar även om detta kanske var en aning för sött för mig men ska prova iallafall :)



Jag har dratt ner på det pasta/ris osv och oj det är en underbar känsla. Men inte så extremt att jag inte äter det allt. Käkar t.ex. musli på morgonen och grovt bröd!

   
   
Emmelie - SagaPhotos  

Namnaaam!!!

Ser inte helt fel ut det där :)

   
   
Felicias mode  

Åh vad gott det ser ut! :)

   
   
sofia  

gud så gott det verkar vara! ska absolut spara detta recept. :)

   
   
Sanna  

det där ska jag testa! :)

   
   
withemilia  

Fan vad gott det såg ut! Måste testas :D

   
   
DAVID  

Å, vad gott det ser ut! Måste testa nån gång! :)

   
   
Cindy  

Åh, vad gott det ser ut!

Jag älskar müsli, så jag måste testa ditt recept nån gång! :)

   
   

Got, men då kan man lika gärna käka en skiva surdegsbröd. :) För nyttigt är det inte.

   
   
Mari  

Mums. Men jag skulle inte välja att käka det där till frukost :)

   
   
Liz  

Verkar super gott! :)

Får nog ta och testa de också, hehe :)

   
   
Helen  

Ser sjukt gott ut!

   
   
PHOTO BY TBORGS  

Åh så gott det ser ut! Lite för sött till frukost för min smak, men som mellanmål.. mmmums!

   
   
Sanna  

Gud vad gott det ser ut att vara!

   
   
Josefin  

ÅHHH VAD GOTT! Det måste jag testa! :)

   
   
Jossan  

Låter übergott, ska provas!

   
   
Matilda Johansson  

Åhh vad gott det ser ut, blev riktigt chokladsugen nu!!! :p

   
   
Clara  

Åh, det borde jag prova någon gång. :)

   
   
Felicia  

Alltså ser ju för gott ut!! haha :D



puss

   
   
s p i n d e l t j e j e n  

Vad är Chiafrön exakt? Varifrån kommer de? Är ellergisk mot en massa olika saker men det där ser så gott ut! :)

   
   
Ellen  

Både låter och ser sjukt gott ut! :)

   
   
Lena  

Men vad gott. Måste jag testa någon gång. Har svårt att äta mackor och sånt på morgonen. Detta låter perfekt för mig. Hur länge går det att förvara müslin?

   
   
Emilia  

Det såg riktigt gott ut! :)

   
   
Ellanora  

Oj oj oj det där såg otroligt gott ut:-)

   
   
Isabelle-Stil.Foto.Personligt  

Gud vad gott! Det måste man ju testa nån gång!:D

   
   
liza  

Mmmmmm gott :D

   
   
Johanna  

Ser riktigt gott ut!!

   
   
J - kampen mot kakorna  

Det där ser olagligt gott ut! ;)

Haha, men det måste testas!

   
   
Robin  

Musslins motsvarighet till Rolls-Royce typ ^^ inte så där jätte nyttigt kanske, men gott säkerligen ;)

   
   
Sinsiii  

Ska prova detta i helgen, tack för ett toppen recept!

   
   
Junitjej  

Så gott det låter!!!

   
   
kiwiberries  

o va gott det såg ut!

   
   
jennifer - mamma till E  

ser riktigt gott ut!

   
   
hanna  

det såg riktigt gott ut! jag som är en godisgris kanske borde prova på det här lite nyttigare någon gång

   
   
Lotta, klädtokig småbarnsmamma!  

Vilken härlig blogg du har!



Lust att ta Bloglovin- Följe?



Hoppas du får en trevlig kväll!

   
   
Annika  

GOTT!

   
   
bella  

Det här verkar gott, ska jag prova!

Har kört strikt lchf i ett halvår nu och gått ner 15 kg och mår jättebra!! Saknar inte bröd, pasta, potatis och ris. Däremot godis...

   
   
yasmine modell mamma och fru  

låter super mumsigt

Allt bra?

KRAM

   
   
GeMina Arts  

suupergott det ser ut!:)

   
   
Jessica  

Åh gud så gott det ser ut !

   
   
tina  

mumsigt!!

Bra blogg

   
   
FREDRIKA WANDA LUNDIN  

Åh vad gott det ser ut!

   
   
LORISSA LOVEBOMB  

Jösses och omg, det ser så fasansfullt jävla gott ut. MJAU

   
   
Jossan  

Såg riktigt gott ut! Ska absolut göra detta, kanske det går lättare att äta frukost då :)

   
   
Carmen Mathilde  

Det ser ju hur gott ut som helst.. får testa det. =D

   
   
Crasyk  

mmm shit du gör mig hungrig! jag fick ett musli resept av min bestie för ett tag sen, ditt ser mycket smarrigt ut så snor det med :p

   
   
Sanna  

Har nu testat receptet och ser verkligen fram emot att prova det!! Men jag måste bara fråga vad äter du till ? Yougurt, fil? Vad passar bra? Ha de bra:) Kram

   
   
Ida  

Det där såg ju himla gott ut!

   
   
Liuza  

wow så gott de ser ut!

   
   
Mitt skafferi  

Mrs Sunshine: Tack för tipset :) Det ska jag tänka på nästa gång.



Sanna: Jag tycker det är godast med vaniljyoghurt till, men det funkar alldeles utmärkt med mjölk också.



Spindeltjejen: Du kan läsa mer om chiafrön på http://www.superfruit.se/index.php/chia-froen. Annars finns de att hitta i hälsokostbutiker och de som jobbar där kan säkert svara på dina frågor.



Tezzilicious: Det blir ca 6 portioner av receptet så gör gärna dubbel sats. Om du förvarar müslin i en lufttät burk skulle jag gissa att den håller sig i upp till en månad i alla fall.



Sofia: Om du är allergisk mot nötter skulle jag rekommendera att du byter ut dem mot motsvarande mängd havregryn (och kanske lite extra kokosflingor).

   
   
Ida  

wow shiiiit vad gott det ser ut :D

   
   
Viktor  

Bra frukosttips!:)

   
   
Solav  

Har kollat igenom bloggen en liten stund nu och jag hittar ju en hel del som jag tycker ser riktigt gott ut och som jag kan tänka mig testa och då är jag riktigt kräsen när det kommer till mat! Denna müslin ser väldigt god ut :) Jag kommer definitivt testa något av dina goda recept. Bara bilderna får det att vattnas i munnen :)

   
   
Emilia  

Det ser helt underbart ut!

   
   
Ilhana  

Tack för ett GOTT recept! KRAM.

   
   
Mikaela  

Håller på att prova detta nu!! Ser ut att bli superbra!!!

Svar: Vad kul :) Hur smakade det?
mskafferi.blogg.se

   
   
Mikaela  

smakade helt fantastiskt!!!

Svar: Vad kul att du gillade det :)
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback