Blondies med vit choklad och macademianötter

6


Jag bakade den här kakan igår och tack vare att jag har min käre far på besök i helgen har den gått åt i rasande fart. Han är om möjligt ett ännu större kakmonster än vad jag är (sånt går tydligen också i arv) och har gått och småätit av kakan hela dagen. Bara en liten bit till, sen en liten till, och en till...

Men jag förstår honom. Den här kakan är oemotståndligt god, så har man väl börjat äta av den är det svårt att sluta.


Blondies är ungefär som brownies, men ljusa istället för mörka - därav namnet. Istället för kakao eller mörk choklad som smaksättning har den här en lite knäckig smak av vanilj, nötter och vit choklad. Mums fillibabba!

Blondies med vit choklad och macademianötter


ca 20 bitar

Ingredienser
200 g smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
1 1/2 dl farinsocker
2 ägg
2 tsk vaniljextrakt (eller vaniljsocker)
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 dl vita chokladdroppar (eller hackad vit choklad)
2 dl macademianötter, grovt hackade

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Klä en ugnsfast form, ca 20x30 cm, med bakplåtspapper och smörj pappret med lite vegetabilisk olja.
3. Vispa smör, socker och farinsocker tills det är väl blandat. Tillsätt äggen och vaniljextraktet (alt. vaniljsockret) och vispa till en jämn smet. Tillsätt mjöl, bakpulver och salt och vispa tills allt är väl blandat. Rör i nötter och hälften av den vita chokladen.
4. Häll smeten i ugnsformen och bred ut den till en jämnt lager. Strö resten av den vita chokladen över kakan och tryck lätt ner chokladbitarna i smeten.
5. Grädda kakan i 30-35 minuter eller tills den fått en fin gyllenbrun färg och du kan testa med en tandpetare som kommer upp nästan torr. Låt kakan svalna innan du skär den i fyrkantiga bitar.

Kanske gillar du också...




Pepparmint Brownies Brownies Chocolate Chip
Orange Cookies
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Marja  

Roligt med "brownies" utan kakao! De såg riktigt fina ut. Hoppas det är lika gott som kladdkaka utan kakao (också super gott! Kallar den kletkaka).



http://bakasockerfritt.blogg.se/

   
   
Alexandra - kärlek på tallrik  

åååh, jag ÄLSKAR blondies, de låter hur goda som helst! Jag är en stor älskare av vit choklad (sockergris som jag är) och macademianötter är också fantastiskt! Förstår att de gick åt, speciellt när far din var på besök :D

   
   
Jennifer  

Ska absolut testas!

/ Jennifer (http://LittleDessert.se)

   
   
Coquina  

Mums vad gott =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min tävling där du kan vinna kokböcker =)

   
   
aLva  

Jag gjorde de här till midsommar, fast jag bytte ut macadamianötterna mot mandlar och minskade lite på sockret, och de blev succé! Tack för receptet, det var obegripligt gott! :)

   
   
Vicky  

mums! ser farligt goda ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback