Pasta Carbonara

9
Äntligen lite sommarväder! Gud så härligt. Hoppas bara att det håller i sig till på fredag då min 2 veckor långa semester börjar. Solbrännan från vinterns utlandssemester har sedan länge bleknat och min hud är i desperat behov av lite d-vitamin i form av sol.
 
Det roligaste som finns när man matbloggar är när någon säger att de testat ett recept och verkligen gillade resultatet. Häromdagen fick jag en trevlig kommentar från Ulrika som hade testat mina kladdiga chokladmuffins (även om det faktiskt är min systers recept). Hon älskade dem och har dessutom knäppt otroligt smarriga bilder. Läs Ulrikas inlägg här
 
 
Pasta Carbonara är kanske inte den typiska sommarrätten, men med det sommarväder vi haft hittills är det inte helt fel med en krämig och värmade pastarätt. Det här är min version av Pasta Carbonara, i den klassiska versionen använder man varken grädde eller vitlök. Men det är gott - tro mig!

Pasta Carbonara

 
4 portioner
 
Ingredienser
spagetti till 4 personer (kokt enligt anvisningarna på förpackningen)
2 paket bacon, grovt strimlat
2 vitlöksklyftor, fint skivade
4 ägg
1 1/4 dl grädde
2 1/2 dl pecorinoost, fint riven
salt och nymald svartpeppar
1 rejäl knippa färsk persilja, grovt hackad
 
Gör så här:
1. Medan spagettin kokar kan du förbereda såsen. Stek baconet i en stekpanna tills det börjar bli lite knaprigt (du behöver inget matfett i stekpannan eftersom baconet är så fett i sig). Tillsätt vitlöken och bryn ytterligare någon minut. Ställ åt sidan.
2. Vispa ihop ägg, grädde, riven ost, salt och peppar i en skål. 
3. Häll av spagettin i ett durkslag. Häll tillbaka spagettin i kastrullen och tillsätt baconet. Tillsätt ägg- och ostbladningen. Blanda snabbt tills spagettin är täckt av såsen. Smaka av och tillsätt eventuellt mer salt och peppar. Strö över rikligt med färsk persilja.

Kanske gillar du också...

 
     
Pasta Delizie Lasagne Bolognese
Kommentarer
Kommentarer
   
   

Heej! Snubblade över din blogg när jag googlade efter våfflor utan ägg! Ojojoj vilken underbar blogg! Att jag inte sätt den tidigare :)
ha d toppen

Svar: Jättekul att höra :) Hoppas du får en bra dag!
mskafferi.blogg.se

   
   

Råkade hitta din blog igår när jag letade recept. Gillar den verkligen! :D

Svar: Tack, vad glad jag blir!
mskafferi.blogg.se

   
   
Ulrika - Fotograf u.norman  

De var verkligen supergoda! :) Vad roligt att du tyckte att bilderna var fina, tack så mycket :) Och tack för länkningen! Hoppas att du får en underbar dag!

Svar: Detsamma :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Edith  

Mmmh vad gott det ser ut! Vi brukar göra såsen i kastrullen och pastan för sig, har aldrig testat den här varianten! Det blir nästa projekt :)

   
   
Littledessert - Recept & Webbshop  

De såg ju underbart ut!

   
   

Önskar att man kunde komma på en Raw variant på detta :)

http://gittesgreenliving.gili.se/

<3

   
   
Nadja  

Gjorde denna rätt till middag idag och MUMS, vad gott det blev! Kommer göras fler gånger. Tack för tipset! ^^

Svar: Hej Nadja! Alltid lika kul att höra att någon har testat något av mina recept. Kul att du gillade det :)
mskafferi.blogg.se

   
   

Ser sååå gott ut, och jag som inte gillar fläskkött i vanliga fall.. Bilderna suktar verkligen! *mums* :p


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback