Pasta Delizie

2
Åh, vad skönt med helg! Efter en riktig sovmorgon och ett träningspass har jag mest slappat i soffan med en bok och min laptop. Roligt också att få tid till att laga en riktigt god middag för två. Det är något med matlagning som får mig att känna mig så otroligt tillfreds och nöjd med livet, speciellt när man sedan får äta maten tillsammans med någon som man tycker om.

I Stockholm finns det en en härlig liten restaurang som heter Därmedpasta som serverar otroligt god pizza och pasta. Där har jag ätit Pasta Delizie ett par gånger - en krämig pastarätt packad med smak som bara smälter i munnen när man äter den. Det här är inte Därmedpastas recept, men med risk för att skryta tycker jag att min Pasta Delizie blev minst lika god.
 

Pasta Delizie


2-3 portioner
6 färska lasagneplattor (125 g)
1 zuccini
1 msk olivolja
1 tsk salt
150 g emmenthalerost, riven
150 g kokt skinka i tunna skivor

Tomatsås:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
3/4 dl olivolja
1 konservburk plommontomater
1/2 tsk salt
2 krm strösocker
1 krm svartpeppar

Bèchamelsås:
2 1/2 msk smör
2 1/2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
1/2 tsk salt
1/2 krm vitpeppar
2 krm muskot

Gör så här:
1. Tomatsås: Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs i oljan i ca 3 minuter. Tillsätt tomater, salt, svartpeppar och socker och låt såsen sjuda på svag värme under lock i 15 minuter. Passera sedan genom en sil eller ett durkslag så att du får en slät tomatsås.
2. Sätt ugnen på 225 grader.
3. Hyvla zuccinin i tunna skivor med en osthyvel. Fräs den lätt i olja. Salta och låt svalna.
4. Bèchamelsås: Smält smöret. Rör i mjölet och fräs i ca 2 minuter under omrörning. Vispa i mjölken lite i taget och låt såsen sjuda på svag värme i ca 5 minuter. Smaka av med salt, peppar och muskot.
5. Fördela zuccini, skinka och 2/3 av osten på lasagneplattorna. Rulla ihop dem från kortsidan och dela rullarna på mitten.
6. Häll hälften av bèchamelsåsen i botten på en ugnssäker form. Ställ rullarna i formen med snittytan nedåt. Häl över resten av bèchamelsåsen och sedan tomatsåsen. Strö över resten av osten.
7. Gratinera mitt i ugnen i 15-20 minuter.

Kanske gillar du också...

 
Lasagne Bolognese Zucciniplättar Örtkyckling
Trackback