Prästostgratinerad färskpotatis

Färskpotatis kan man aldrig få för mycket av under sommaren. Här har den blivit gratinerad med prästost och massor av timjan. Otroligt enkelt och gott.
 
 
 
Gott till grillat kött, lax eller kyckling.
 

Prästostgratinerad färskpotatis

 
4 portioner
 
Ingredienser
600 g färskpotatis
1/2 tsk salt
 
Oströra
50 g riven prästost
25 g rumsvarmt smör
1 dl hackad färsk timjan
1/2 tsk salt
nymald svartpeppar
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skölj potatisen och lägg den i en ugnsfast form. Strö över saltet. Rosta dem mitt i ugnen i ca 30 minuter eller tills de är nästan helt mjuka. Använd gärna ugnens grillfunktion.
3. Rör ihop alla ingredienser till oströran.
4. Ta ut potatisen ut ugnen och lägg en klick oströra på varje potatis. Ställ tillbaka i ugnen och gratinera i ca 10 minuter tills osten har smält och potatisarna har blivit gyllenbruna.

Kanske gillar du också...

 
   
Grekisk bönsallad Zucchiniplättar
Kommentarer
Kommentarer
   
   

Det såg riktigt gott ut!

   
   
Mrs Sunshine  

Vilken fin idé! Det ser supergott ut:-)

   
   
Helena  

Vilket bra tips på att enkelt piffa till och få festpotatis! Mums:)

   
   
Erica  

Det låter gott! :-D Går det bra att göra likadant med vanlig potatis när det ej är säsong för färskpotatis?

Svar: Jag har inte provat det själv men det tror jag absolut att det gör :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Linn  

Den här lagade vi till middagen i kväll. Prästost hade vi inte hemma, så det blev en blandning mellan Arlas 5-procentiga Västan (som att svära i kyrkan, jag vet, men vi försöker hålla nere på mejerifetter och just den här gör sig riktigt bra i matlagning) och en fin parmesan. Det blev riktigt gott. Tack för inspiration!

Svar: Vad kul att ni gillade det :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Littledessert - Recept och Webbshop  

De såg gott ut!

   
   
Alexandra - kärlek på tallrik  

Oooh, de ser underbara ut, vilken toppenidé när man har lite över på kalorikontot ;)

   
   
Sanna  

Vilken roligt tillbehör! Det låter jättegott, verkligen. Jag som älskar potatis också.

   
   
Jannica  

Det här bjöd jag på i helgen när vi hade gäster och skulle grilla. Det var MYCKET uppskattad och kommer definitivt göras fler gånger i detta kök :-). Tack för en inspirerande blogg!

   
   
Elin  

Det här receptet tänker jag definitivt spara till lämpligt tillfälle! Ser supergott ut :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback