Bakad choklad med vaniljglass

Mums! Det här var det godaste jag har ätit på länge. Slår kladdkaka med hästlängder och är väldigt enkelt att göra. Se till att inte ha dem för länge i ugnen bara.

Bakad choklad med vaniljglass


4 portioner
100 g osaltat smör, rumstempererat
0,5 dl strösocker
2 st ägg + 2 st äggulor
100 g mörk choklad, 70%, smält
0,5 dl vetemjöl

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa smör och socker vitt och fluffigt i en bunke.
3. Tillsätt de hela äggen, ett i taget, och sedan äggulorna.
4. Vispa mellan varje ägg.
5. Tillsätt smält choklad och mjöl under långsam vispning. Smeten ska ha samma konsistens som vispad grädde.
6. Häll upp smeten i 4 smorda portionsformar.
7. Grädda i mitten av ugnen ca 5 minuter. Chokladbakelserna ska ha stelnat i kanterna men vara rinniga inuti.
8. Servera dem nybakade med god vaniljglass.

Recept av Markus Aujalay

Kanske gillar du också...





Kladdkaka Choklad- och
bananmuffins
Frozen Cheesecake
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Anna/Frostrosor  

Mmmm... vad många som hade recept med chokladtema på bloggarna nu! Måste vara något visst med hösten ;-)

   
   
Emelie  

Oh jamjam. såg galet snaskigt ut. choklad i mitt hjärta.

   
   
Alexandra - kärlek på tallrik  

Du, det ser ruggigt gott ut! Allt med chokladkladd bjuds lätt in i mitt kök <3

   
   
Alexandra  

Ojoj, det där ser riktigt gott ut.

   
   
Helena Ljunggren  

Vilken goding! Det där är nåt helt i min smak....så sugen jag blev :D

   
   
aLva  

Save the Earth it's the only planet with chocolate



<3



(ser jättejättegott ut!)

   
   
julia  

spelar det stor roll om man har osaltat eller normalsaltat smör? har sett det i många recept men inte vetat om det gör så stor skillnad?

   
   
Mitt skafferi  

Julia: Sist jag gjorde den här efterrätten hade jag faktiskt bara normalsaltat smör hemma och jag kan inte påstå att jag kände någon större skillnad på smaken. Ofta står det ju "osaltat smör" i bak- och dessertrecept och det är väl helt enkel för att det ska blir så bra balans mellan socker och salt som möjligt. Men som sagt, jag tycker oftast att det funkar lika bra med normalsaltat :)

Ha en trevlig kväll!

/Stephanie

   
   
jessie  

Allting på din blogg ser så gott ut, jag ska slå mig ner och försöka ge mig in på några av dessa desserter och maträtter. Det måste ju bara testas! =)

   
   
Elin Atterstig  

Oh, perfekt! Det här blir nog som efterrätt i helgen.

   
   
Sara  

Den här ska jag göra snarast! Gud vad mycket gott du har på din blogg:)

//S

   
   
Sara  

Gjorde detta recept igår och åh vad gott det var! Tack för en inspirerande blogg!

//S

   
   

Har precis hittat din blogg ch gillar den skarpt! fantastiska recept!
Undrar bara vad du använde för slags formar till dessa smaskiga bakelser?

Svar: Hej! Vag glad jag blir att du gillar bloggen :) Jag använde en muffinsplåt, du vet en sådan där med plats för ca 12 muffins. Annars funkar det nog lika bra med individuella små ugnsformar med hög kant, gärna avtagbar. Lycka till!
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback