Grillad halloumi med honung och sesamfrön

3
Jag har precis kommit tillbaka från en härlig liten seglingssemester i Grekland. Det var mitt första besök i Grekland, men det kommer definitivt bli fler! Förutom att seglingen var helt magisk blev jag mer eller mindre förälskad i landet, människorna och sist men inte minst maten. Jag har alltid gillat grekisk mat men det blir ju så mycket mer genuint när man sitter på en liten uteservering vid Medelhavet. Jag tror jag skulle kunna leva på oliver och fetaost...

Självklart handlade jag på mig ett litet skafferi av god olivolja, kalamataoliver och två sorters honung. Tyvärr hade inte den fantastiska fetaosten klarat flygresan hem, men en kokbok med grekiska recept snappade jag åt mig på flygplatsen i Aten.
 
 
Bland det godaste jag åt under semestern i Grekland var nog ändå grillad halloumi med honung och sesamfrön. Honungen är fantastisk god tillsammans med den salta halloumiosten och sesamfröna gör att det knastrar lite mysigt när man tuggar. Enklare än så blir det inte! Inte godare heller...
 

Grillad halloumi med honung och sesamfrön


1 paket halloumiost
2-3 tsk flytande honung
3 tsk sesamfrön

Gör så här:
1. Skär halloumin i tunna skivor. Grilla eller stek osten i en stek- eller grillpanna tills den är gyllenbrun på båda sidorna.
2. Lägg osten på ett fat. Ringla över honungen och strö över sesamfrön.

Kanske gillar du också...

 
Grekisk bönsallad Zucciniplättar Medelhavspaj
Trackback