Saftig citron- och vallmofrökaka

4
Jag sitter i soffan med en kopp kaffe och tittar ut på de fluffiga snöflingorna som singlar ner utanför fönstret, det ser verkligen ut som riktig sagosnö. "Lappvantar" fick jag lära mig att det brukar kallas av J härom dagen, ett utryck som jag aldrig hade hört förut. Tänka sig att stockholmaren kunde lära norrlänningen lite om snö trots allt.
 
Så härligt att vi äntligen fick lite vinter till slut i alla fall! Jag firade julen i Sundsvall och inte ens där var det snö, bara is. Jag kan inte komma på en enda jul då det har varit snöfritt där hemma och det får en ju onekligen att fundera lite extra på det här med växthuseffekten och på alla andra sätt som vi påverkar vår planet.
 
 
Ni vet väl att det är så här års som citrusfrukterna är som bäst? Söta och saftiga. Och fullproppade med c-vitaminer så klart, vilket ju inte är helt fel så här i förkylningstider. Är det någon gång som man ska frossa i apelsiner, citroner, clementiner och alla andra citrusfrukter så är det nu. Nyligen fick jag för mig att jag hade blivit allergisk mot citrusfrukter, men det visade sig till slut att det inte var det som var problemet vilket jag är otroligt glad över.
 
 
Den här härliga citron- och vallmofrökakan är väldigt god och saftig som den är, men tillsammans med den lite syrliga sirapen som hälls över kakan och den söta glasyren blir den helt gudomlig. Vallmofröna gör att kakan blir extra fin men tillför också lite struktur och smak.
 

Saftig citron- och vallmofrökaka

 
8-10 bitar
 
Ingredienser
2 dl mjölk
4 msk blåa vallmofrön
250 g mjukt smör
2 1/2 dl strösocker
3 ägg
saft och rivet skal från 1 citron
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
 
Sirap
1/4 dl citronsaft (ungefär 1 citron)
1/4 dl vatten
1/2 dl strösocker
 
Glasyr
2 dl florsocker
vatten
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en sockerkaksform (ca 1 liter).
 
2. Koka upp mjölken och vallmofröna i en kastrull. Ställ åt sidan.
 
3. Vispa smör och socker vitt och fluffigt. Vispa ner äggen och sedan citronsaft + skal.
 
4. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt. Vänd ner i smeten. Häll i vallmomjölken och rör tills du har en jämn smet.
 
5. Häll smeten i sockerkaksformen. Grädda längst ner i ugnen i 50-60 minuter (när du testar med en sticka ska den komma upp torr).
 
6. Hetta upp ingredienserna till sirapen i en kastrull och låt sjuda tills strösockret har löst upp sig. Häll sirapen över den färdiggräddade kakan (fortfarande i formen) så fort du har tagit ut den ur ugnen. Låt kakan svalna något och sirapen sugas upp av kakan innan du själper upp den på ett fat.
 
7. Rör ner 1 msk vatten i florsockret. Tillsätt eventuellt lite mer vatten tills du har en rinnig men ganska tjock glasyr. Ringla den över den svalnade kakan.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Sonja {Dagmar's Kitchen}  

ÅH vad gott! Kan du skicka hit en bit nu, snälla? :-) Hoppas du har en härlig söndag! Kram

Svar: Absolut, den kommer på posten imorgon ;) Kram!
mskafferi.blogg.se

   
   
michaela- mamma till tre 💗  

mmm!så gott! älskar citron i kakor..känns fräscht mot det söta :)

   
   
Krille  

Nu har jag en ny favoritblogg :)

Svar: Nämen, vad kul :) Välkommen hit!
mskafferi.blogg.se

   
   
Ulrica – Från sött till salt  

Så himla gott det ser ut. Skrivs genast upp på listan över "bakverk to be" här hemma. :)

Din sida och bilder är verkligen toppenfina.

Ha en finfin helg.
/Ulrica

Svar: Tack Ulrica :) Ja, kakan var verkligen jättegod och saftig!
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback