Knäckig äppelpaj

4
Åh, vad jag uppskattar att vi fått lite svalare väder! Jag har även i vanliga fall svårt för temperaturer över 20-22 grader, och som gravid blir det ännu mer outhärdligt. Visst har det valigt härligt med alla turer till badstranden, men vår lägenhet har varit som en bastu och vår lilla bordsfläkt har verkligen fått jobba hårt i sommar.
 
Så nu välkomnar jag hösten med öppna armar. Och kanske vill jag att tiden ska gå lite extra snabbt med tanke på vad som väntar i november. Jag är redan i vecka 30 och magen har verkligen satt fart nu. Förutom att jag börjar känna mig en aning otymplig går jag mest runt och njuter av att känna sparkarna och det nya livet som växer där inne.
 
 
Jag tänker inte orda så mycket mer om det här receptet än att det är så himla gott med äppelpaj, och det här receptet är verkligen inte sämre än något annat. Äppelpajen blir lite extra smörig och knäckig än vanlig smulpaj och även om jag älskar smulpaj är det alltid kul att variera sig lite.

Knäckig äppelpaj


5 syrliga äpplen
275 g smör
1 1/2 dl vetemjöl
3 dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 nypa flingsalt
2 msk grädde
1/2 dl ljus sirap
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret.
3. Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar och lägg dem i en smörad ugnsform.
4. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt det smälta smöret, grädden och sirapen och rör tills allt är väl blandat. Fördela blandningen över äpplena.
5. Grädda pajen långt ner i ugnen i ca 30 minuter tills den fått fin färg. Låt den svalna något så att den får den där härligt knäckiga konsistensen. Servera med vaniljvisp eller glass.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Malin Dahlstrom  

Äpplepaj finns inget bättre en regnig höstdag!
Fina bilder -Malin

   
   
Småstadsfrun  

Äppelpaj är nog det godaste jag vet, underbart! Det är helt klart en av de fina sakerna med att hösten snart är här.
trevlig kväll!

   
   
coffeeandcupcake.blogg.se  

Mums va gott och fin bild :)

   
   
Hannah  

Hoppas det går bra med bebisen och bakandet! Vet hur det är, man har inte all tid i världen till att blogga sen. Men det är det värt!
/Hannah, http://bakewithhannah.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback