Kärleksmums & Pinterest

9
Är du medlem på Pinterest eller har du liksom jag gjort det förnuftiga valtet att inte lägga tid på ännu ett socialt medium? Eller ja, i alla fall lyckades jag hålla mig borta tills jag läste Donal Skehan's blogginlägg häromdagen vilket i kombination med att jag kände mig en aning uttråkad gjorde att jag tänkte äh, kika runt lite kan ju inte skada. Trodde jag ja! Nu några dagar senare sitter jag här med ett Pinterestkonto och håller fullkomligt på att drunkna i alla inspirerande bilder och idéer. 
 
Och jag älskar verkligen ett bra foto. Ska jag vara ärlig är det väldigt ofta jag bara tittar på bilderna och inte läser texten när jag besöker någons blogg och det är alltid bilderna som först fångar mitt intresse när jag är på jakt efter ny inspiration. Så egentligen är det ju konstigt att jag inte har fastnat i Pinterestnätet förrän nu. 
 
Men nu är jag hooked så följ mig gärna på Pinterest för en extra stor dos inspiration!
 
 
Kärleksmums, moccarutor eller chokladrutor. Kärt barn har många namn heter det ju. Och jag tycker verkligen att det här är en klassiker som håller! Trots att jag fått dessa serverade på otaliga föräldramöten, julskyltningar och fikaraster har jag faktiskt inte lyckats lessna på dem, även om vissa självklart har varit bättre än andra. Det måste vara rikligt med glasyr och den ska ha mycket kaffesmak. Sockerkakan måste vara saftig. Och så massor av kokos. Det här receptet har allt det!
 

Kärleksmums

 
ca 25 stycken
 
Ingredienser
150 g smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1/2 dl solrosolja
1/2 dl mjölk
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
 

Glasyr
75 g smör
3/4 dl starkt kaffe
1/2 dl kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl florsocker

 

Garnering
2 dl kokosflingor

 

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret till kakan i en kastrull.

3. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt i en bunke. Rör ner smält smör, solrosolja och mjölk.

4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en annan bunke och vänd ner det i smeten. 

5. Häll smeten i en smord och bröad liten långpanna, ca 25x30 cm. Grädda mitt i ungen i ca 25 minuter. Låt svalna lite.

6. Smält smöret till glasyren i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och rör till en jämn glasyr. Bred glasyren över den svalnade kakan och strö över kokosflingorna. Skär kakan i fyrkantiga bitar och förvara den i kallt.

Kommentarer
Kommentarer
   
   
Joanna - by blondie  

De ser verkligen supergoda ut! :)

   
   

I våran släkt har det alltid hetat "Majs vårbitar" varför och vem Maj var förtäljer inte historien.

   
   
♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥  

Jag älskar pinterest och hittar alltid en massa inspiration där (går liksom att INTE hitta inspiration bland alla fina bilder)!

   
   
C  

Så himla gott!

   
   
JUNITJEJ  

Kärleksmums är alltid gott!

   
   

Gud vilken söt skål! Får man lov att fråga vart du har nappat den? :)

Svar: Den kommer från House Doctor :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Sarah Persson  

Oj så goda!

   
   
Julia  

Åh det var länge sen jag käkade de här godingarn! :D

   
   
Tess  

Mums, vad gott det ser ut! :) Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback