Mazarinkaka

6
Kollade ni på Eurovision igår? Det gjorde jag, kan bara inte låta bli även om jag tycker att det mest är ett stort spektakel. Och i år tyckte jag att bidragen var ovanligt tråkiga, eller är det så att alla låtar känns lite bleka jämfört med Loreens "Euphoria"? Jag vet att jag borde hålla på Sverige i alla lägen, men det går liksom inte om låten är dålig. Så istället satt jag och höll tömmarna för Norge.
 
Nu är det hockeyfinal på tv här hemma, men det är inte lika spännande så jag passar på att blogga istället. 
 
 
Det här receptet är nog det äldsta jag har i min receptsamling. Jag fick det av min bästa kompis Marjas mamma när vi gick på högstadiet (alltså drygt 20 år sedan) och brukade baka den här kakan ofta förut. Hade nästan glömt bort att jag hade receptet tills jag var hemma i Sundsvall förra helgen och just den här mazarinkakan stod och väntade på köksbänken i mina föräldrars hus. Så himla god!
 
Receptet innehåller mycket smör, socker och mjöl, men då får du också en hel långpanna med mazarinkaka som räcker till hela tjocka släkten. Eller så gör du som jag - dela upp smeten i två lite mindre formar och frys in den ena kakan i väntan på att du får oväntat besök. Om du gör det är det bäst att vänta med glasyren tills kakan är upptinad och redo att ätas. 
 
Och du - glöm inte att slicka skålen. Smeten är minst lika god som den färdiga kakan.

Mazarinkaka

 
Ingredienser
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl mjölk
7 dl vetemjöl
1 1/2 dl mald sötmandel
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
400 g smält smör
1 tsk bittermandelolja
 
Glasyr
1 paket florsocker + vatten
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg och socker pösigt i en stor bunke. Rör ner mjölken.
3. Blanda mjöl, mald mandel, vaniljsocker och bakpulver i en annan bunke. Rör sedan ner i äggsmeten.
4. Tillsätt smält smör och bittermandelolja och rör till en jämn smet. 
5. Häll smeten i smord och bröad långpanna. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Låt kakan svalna.
6. Blanda florsockret med några matskedar vatten i taget tills du har en lagom rinnig glasyr. Bred den över den avsvalnade kakan. Vänta tills glasyren stelnat något och skär sedan kakan i fyrkantiga bitar.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Helena  

Vad kul det är när gamla recept dyker upp som en kär gammal vän. Mazarinkaka låter gott och jag kan tänka mig att den är riktigt saftig i smaken.

   
   
Jenny  

Oj va gott det ser ut! Jag håller helt klart med dig att alla låtar bleknar jämfört med Loreen men tycker att Ungerns bidrag i år var jättebra:)

   
   
Victoria  

Detta recept ska sparas & testas :)
Tycker ESC har blivit sämre & sämre men ändå tittar man på det.

   
   
Erica  

Å så gott, nu blev jag baksugen!

   
   

Jag gillar alla dina recept å även detta skall sparas å testas :)

Svar: Tack, vad kul :)
mskafferi.blogg.se

   
   

Ungefär hur många rutor blir det? :)

Svar: Det beror ju lite på hur stora bitar du vill ha, men jag skulle gissa att det blir mellan 40 och 50 bitar på en långpanna.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback