Chokladbiskvier

2
Imorgon drar jag och J på storstadsweekend till Paris. Ska bli jättekul att åka iväg på lite vuxensemester för en gångs skull, speciellt till Paris. Jag var där en dag under en tågluff för 15 år sedan, men på så kort tid hinner man ju knappast uppleva en stad fullt ut. 
 
Jag har precis varit och köpt ett par nya sköna joggingskor och ser fram emot att bara promenera runt i staden och ta in alla vackra miljöer. Tänker frossa i croissanter, ost, vin och allt annat gott som fransmännen är så kända för. 
 
Oroar mig dock lite för språket eftersom jag inte kan ett ord franska och efter vad man har hört är ju inte fransmännen speciellt pigga på att prata engelska. Kommer man ens kunna beställa in mat som går att äta? Jag vill ju inte sitta där med en tallrik sniglar framför mig... Men förhoppningsvis finns väl menyerna på engelska.
 
 
Nu till dessa chokladbiskvier - små läckerheter som smälter i munnen. Med både mandelmassa och choklad med i receptet kan det ju inte bli annat än succé och chokladsmörkrämen är så god att jag fick hejda mig från äta upp den innan den ens hamnat på kakorna. 

Chokladbiskvier

 
12-15 stycken

Ingredienser
275 g mandelmassa
1 äggvita
 

Fyllning
50 g mörk choklad, 70 %
125 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

 

Topping
200 g mörk choklad, 70 %

 

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°.

 

2. Riv mandelmassan grovt och arbeta in äggvitan till en jämn och ganska tjock smet.

 

3. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Platta till klickarna lite så att de inte är för toppiga. Grädda mitt i ugnen ca 12 min tills bottnarna blivit gyllenbruna. Låt bottnarna svalna innan de lossas och får kallna på galler med den släta sidan uppåt.

 

4. Smält chokladen till fyllningen i mikrovågsugn eller över vattenbad och låt den svalna något. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och äggula vitt och fluffigt med elvisp, ca 5 minuter. Vänd ner chokladen i smörkrämen.

 

5. Bred smörkrämen toppigt på bottnarna. Låt biskvierna stelna ca 30 min i kylskåp.

 

6. Bryt chokladen till toppingen i mindre bitar och smält i mikrovågsugn eller över vattenbad. Doppa biskvierna i chokladen. Låt stelna i kylskåp.

Kommentarer
Kommentarer
   
   

När ni nu ändå ska resa bort kan du väl skicka upp gobitarna till oss. Kram och Bon voyage :)

Svar: De är dessvärre redan uppätna :) Kram!
mskafferi.blogg.se

   
   
Sonja {Dagmar's Kitchen}  

Nej, nu får du sluta! Fatta vad sugen jag blir! Biskvier har alltid varit min absoluta favoritkaka, men det var alldeles för länge sedan jag åt en inser jag nu... :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback