Cake Pops

3
Puhhh, nu har jag precis sjunkit ner i soffan efter en helg full av kalas och förberedelser. För några timmar sedan invaderades vår lägenhet av elva stycken 8-åringar och det har varit full fart med skattjakt, dansstopp och knäpoker (väldigt rolig lek som jag kan tipsa om för alla som ska ha barnkalas).
 
 
Nu ska jag ägna de få timmar som återstår av den här helgen åt att göra absolut ingenting. Ikväll blir det hämtmat, film och mys i soffan. 
 
Här kommer reptet på cake popsen som jag och Tyra gjorde till kalaset. Jag hittade klubbpinnarna hos Systrarna Voltaire, men de finns även att köpa på nätet. Det finns också speciella cakepopformar att köpa lite var stans, men vi rullade till våra kakklubbor utan någon specialutrustning och det gick jättebra. Lite pilligt att göra, men väldigt uppskattat att bjuda på.
 
Om du vill göra det lite enklare för dig själv kan du köpa färdig chokladkaka. 
 

Cake Pops

 
25-30 stycken
 
Chokladkaka
150 g smör
3 1/2 dl strösocker
3 ägg
180 g mörk choklad
3 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljextrakt (alt. vaniljsocker)
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält choklad och smör i mikron eller över vattenbad. 
3. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt den smälta chokladen och vispa tills allt är väl blandat. Vänd försiktigt ner mjöl och kakao i smeten till du har en slät smet utan klumpar. Tillsätt slutligen vaniljextrakt/vaniljsocker.
4. Häll smeten i en smord form och grädda mitt i ugnen i 30-35 minuter. Låt svalna.
 
Cake Pops
2-4 msk philadelphiaost
200 g mörk choklad
50 g vit choklad
strössel
 
Gör så här:
1. Smula sönder den svalnade chokladkakan i en bunke. Tillsätt lite philadelphiaost i taget och arbeta ihop tills du har en kladdig med ganska fast smet (ungefär som när du gör vanliga chokladbollar). Rulla smeten till bollar och lägg dem på en plåt eller bricka.
2. Smält lite av den mörka chokladen i mikron eller över vattenbad. Doppa ca 1 1/2 cm av klubbpinnarna i chokladen och tryck försiktigt ner en pinne i varje kakboll. Den smälta chokladen fungerar lite som fogmassa så att pinnarna sitter fast ordentligt. Ställ klubborna i frysen i ca 30 minuter innan du fortsätter.
3. Smält resten av den mörka chokladen och den vita chokladen i varsin skål i mikron eller över vattenbad.
4. Doppa varje klubba i mörk choklad och låt överflödig choklad droppa av. Ställ dem i någon slags "torkställning" (jag använde en stor uppochnervänd sil) och ringla över lite vit choklad. Garnera med strössel.
5. När chokladen har torkat kan du ställa klubborna i t.ex. höga glas istället. Låt stå i kylskåpet och ta ut en stund innan det är dags att äta dem. 
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Ulrica  

Vad fina dom ser ut. Måste varit en hit bland åttaåringarna. :)

Kram Ulrica

Svar: Ja, visst blev de söta :) Kalasgästerna tyckte om dem, men jag tror nästan att just dessa uppskattas ännu mer av vuxna eftersom de innehåller ganska mycket mörk choklad. Tog med de överblivna klubborna till kontoret igår och de gick åt väldigt snabbt :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Emma - mamma till Olivia ♥  

Så fint! :}

Svar: Tack Emma :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Joanna / byblondie.se  

Så fina de blev :)

Svar: Ja, visst vart de söta :) Lite pilligt att göra som sagt, men det var det värt. Jag hade med mig de överblivna klubborna till jobbet igår och det var väldigt uppskattat även bland vuxna.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback