Himmelsk chokladkaka

Kladdkaka, släng dig i väggen! Det här är chokladkakan som smälter i munnen. Den är packad med massor av mörk choklad och innehåller dessutom knappt något mjöl. Precis som en riktig chokladkaka ska vara med andra ord.
 
Den här kakan blir bäst om den bakas dagen innan du planerar att äta den och får stå i kylen över natten (annars blir den kanska lös i koncistensen). Den är ganska mäktig, så receptet räcker till 10-15 personer.
 
 
För er som tycker att det är lite dyrt att köpa mörk choklad i mataffären kan jag tipsa om att IKEA säljer 70-procentig choklad, 100 gram för 10 kr. Perfekt att ha när man bakar och riktigt god att äta som den är. Jag bunkrade upp ordentligt sist jag var där :)
 

Himmelsk chokladkaka

 
Ingredienser
300 g smör
300 g mörk choklad 70%
3 1/2 dl strösocker
6 stora ägg
knappt 2 msk vetemjöl
1 nypa flingsalt
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
2. Smält smör och choklad tillsammans i en bunke i mikron. Värm 1 minut åt gången och rör om därimellan så att chokladen inte bränns vid.
3. Häll över den smälta chokladen i en stor bunke och rör ner sockret. Låt blandningen svalna något.Tillsätt sedan ett ägg i taget och vispa ordentligt mellan varje. Rör ner mjölet.
4. Häll smeten i den förberedda formen. Strö över lite flingsalt. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter eller till kakan har stelnat i mitten. Ta ut kakan och låt svalna.
5. Om kakan ska ätas nästa dag täcker du formen med folie och ställer den i kylskåpen. När det är dags att äta den, ta en kniv och för längs kanten mellan kakan och formen. Lossa försiktigt formens kant och placera kakan på ett fat. Pudra över lite kakao och servera med vispgrädde. 

Kanske gillar du också...

 
Kladdkaka
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Lilli Nyfiken - Fotbollsfru, småbarnsmama med fotografdrömmar!  

En gång för en massa år sedan var jag i köket på ett värdshus, och fick på nåder ett recept på en chokladkaka. Minns att det var massor av ägg - eller ja massor av allt... Receptet försvann i en flytt och då hade värdshuset lagt ned och ägarna flyttat till Göteborg (bor i kalrstad)... Åh vad jag hoppas detta är rätt.. Ska komma iväg till affären först bara..

   
   

Ser himmelsk ut ;)

   
   
Sophie  

Vilka fina bilder! Ser väldigt gott ut!

   
   
Amy's piece of cake  

Vilken läckerhet... ser supergod ut, vill ha!

   
   
TARTESANDCARO  

your adress please, i come immediately to eat a piece of this chocolate cake beautiful

   
   
Louise - bak & mattokig mamma!  

Åh gud!! Denna ska prövas!

   
   
Shimmerdimmer  

Det här receptet ska jag komma ihåg! För en liten bit kan man ju unna sig. :)

   
   
Carro  

Gud så gott!!

   
   
Ninni - Vimsiga mamman  

så läckert de lät =)

   
   
Eleonore- Rosa fika-insamlingen  

Gaah, känner mig som Homer Simpson som fått syn på donuts, otroligt läcker ser kakan ut!

   
   
paulina  

Ser helt farligt gott ut :D en såndär kaka mna inte kan sluta äta på (;

   
   
Paulina Suonvieri  

omg detta ser ju helt otroligt gott ut! dööör! hahah

   
   
Elin  

Mums fillebabba! =)

   
   
jessie  

Kanske jag ska ta och baka denna chokladkladkakan och att det inte e så mycket mjöl i är ju för himla bra. :)

Kram <3

   
   
Helena  

Åh, jisses! Den där kakan ser ut som rena drömmen för en chokladälskare. Måste testas omgående!

   
   
Bingo  

I am hungry :)

   
   
Greta  

Åååh... (finner inga andra ord...)

   
   
V I C T O R I A  

ååå vad gott ! ^^

   
   
f  

Åhhhh gud, vad underbart det ser ut!!

   
   
Emilia  

Vad gott! :)

   
   
Madde  

Men Gud va god den ser ut, vattnas i min mun:) måste testas framöver:)

   
   
Carolina  

Åh, den ser underbar ut!

   
   
Anna Larsson  

åh den här ska jag nog testa till min födelsedag om några veckor =)

   
   
william  

gud vad gott:D

   
   
Tina  

Ser alldeles för gott ut! Mums! Var typ jättelänge sen jag åt kladdkaka!

   
   
Louise  

Wow, så smarrigt! Och vilket bra tips med IKEA-chokladen. Jag bor i Milano och att åka till IKEA är ju som en rolig liten utflykt när man saknar Sverige för mycket. Nästa gång ska jag definitivt se över chokladutbudet där! :)

   
   
Rosa  

äLSKAR bloggen! Besök våran blogg också tre storstadstjejer som skriver om livet!

   
   
Bea  

Måste testa någon dag;)

   
   
Shannon  

ååh det ser så sjukt gott ut! älskar chokladkakor!

   
   
Ida  

Nu måste det bakas här, det där verkar för gott för att stå över!

   
   
Elin  

Ser jättemumsig ut, ska provbakas så fort jag får tillgång til ett riktigt kök med en ugn :)

   
   
Bella Borgencrantz  

Superfin blogg! :)

   
   
Linda - face by linda  

Som kladdkaksälskare borde jag nog prova detta recept! ;)

   
   
Sofia  

Ser supermumsig ut :-D

   
   
Emma Ferb's blogg  

Åå det ser riktigt gott ut!

   
   
kiwiberries  

men åååh va gott, vill baka nu =D

   
   
whatdecoratesmyday.blogg.se  

Det blir helgens bak detta! Tack för tipset!

   
   
jess,  

Men lägg aaav vad gott! Jag som sover, andas, lever choklad!

   
   
m.hjortmyr  

ska prova denna!! ser jätte god ut :D

   
   
Ida  

A men fy fan den där ska jag göra !!! :D SNARAST haha

   
   
Catarina  

Ser supergott ut, måste prova.

Jättefin och bra blogg förresten!

   
   
Catarina  

Ser supergott ut, måste prova.
Jättefin och bra blogg btw!

   
   
Marias Bakglädje  

Kanske lite tidigt ännu, men i min blogg hittas nu det Ultimata receptet på supersaftiga och luftiga Lussekatter! :) Kika gärna in, finns även roliga Halloweenkakor i form av fladdermöss och fingrar :)

   
   
Felicia  

Måste jag verkligen testa att baka, det såg jättegott ut! Stort fan av din blogg, du har alltid så fina bilder och recept. Dina kladdkakemuffins är jättegoda, undrar ifall det är okej om jag lägger ut receptet på det i min blogg framöver, länkar såklart till dig i inlägget! kram :)

Svar: Absolut det går bra, blir bara glad om andra bloggare länkar hit. Men om du gillar muffinsarna borde du verkligen testa den här chokladkakan!Jättekul att du gillar bloggen :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Ina  

D där låter som d kommer bli en ny favorit här hemma! :)

   
   
Ida  

Skulle inte tacka nej till en sån choklad kaka, ser sjukt god ut!

   
   
EMMA  

Gud så gott det ser ut!

   
   
Jenny  

GOTT!!

   
   
Amanda  

Åh, mums!

   
   
Joanna / byblondie.se  

Åhhh så gott det ser ut!!! Vill ha nu :)
Måste verkligen testa någon dag nu snarast :)

   
   
Ann  

När jag var på IKEA kostade chokladen 5 kronor för 100 gram, blev Du lurad?
Jag köpte massor!

Kram Ann

Svar: Den billigare innehåller mindre kakao :)
mskafferi.blogg.se

   
   
elsa  

5551 kalorier totalt, delar man kakan i 8 bitar blir det ca 694kcal, och delar man den i 12 blir det ca 463 kalorier, 15 bitar=270kcal.
Kakan har lågt GI värde tack vare den låga mängden mjöl men kalorivärdet är fortfarande högt...

Svar: Ja, jag har aldrig sagt att den var nyttig :)
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback