Kladdiga chokladmuffins med chokladkräm, grädde och hallon

 
 
Bloggen har haft ett litet sommaruppehåll medan jag har haft en veckas skön semester. Den spenderades med släkten i en liten by utanför Luleå som heter Måttsund där jag tillbringade många härliga sommarlovsveckor under min uppväxt med att köra häst, åka hölass och leka kurragömma mellan ladorna. Ett riktigt drömställe för barn med andra ord! 
 
Trots att sommar för mig alltid har betytt ett besök i Måttsund var det nu flera år sedan jag var där, så det var verkligen på tiden att jag tog med mig Tyra och åkte upp. Hästarna och höet finns inte kvar, men Tyra och de andra barnen väckte liv i den gamla kurragömmaleken och hittade på en massa annat kul. 
 
Till hösten ska huset säljas och det här var nog den sista sommaren som vi kunde åka dit på samma sätt som vi brukar. Känns vemodigt, men jag är glad över att jag tog med mig Tyra dit en sista gång.
 
 
Min älskade syster Nella har en längre tid försökt övertala mig att jag måste testa dessa chokladmuffins (det är tydligen hennes paradnummer när hon ska bjuda på fika). Så idag gjorde jag slag i saken och jag måste erkänna att det här även är min nya favorit. Riktigt kladdiga och chokladiga muffins som blir ännu godare med en klick grädde och färska bär. Det här måste ni bara prova!
 
 
Min syster tipsade om att muffinsarna är jättegoda att stoppa in i frysen en stund innan de ska avnjutas så att de blir lite kalla och hårda. Om det stämmer vet jag inte då jag åt mina muffins rumstempererade, vilket inte var helt fel heller.
 
Rosa ugnsform från Leila's General Store.
 

 Kladdiga chokladmuffins med chokladkräm, grädde och hallon

 
ca 14 små muffins eller 6 stora muffins
 

Ingredienser
100 g smör
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt


Chokladkräm
50 g smör
1 1/2 msk vetemjöl
1/2 dl strösocker
1 1/2 msk kakao
1 dl mjölk
1 dl grädde

2 dl lättvispad grädde
1 dl färska hallon


Gör så här:


Muffins

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret till muffinsarna i en kastrull. 
3. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner det smälta smöret.
4. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt i en annan bunke och rör sedan ner det i smeten.
5. Placera muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till hälften med smeten. Grädda mitt i ugnen i 13-15 minuter (ca 5 minuter längre för stora muffins). Ta ut och låt svalna.


Chokladkräm

1. Smält smöret i en kastrull. Rör ner mjöl, socker och kakao. Rör ner mjölk och grädde. Koka under omrörning på medelhög värme tills krämen tjocknat.
2. Tryck en liten grop i de svalnade muffinsarna och fyll den med en klick chokladkräm. Här kan du sedan välja om du vill frysa dem en liten stund eller på en gång dekorera dem med en klick lättvispad grädde och färska bär.

Kanske gillar du också...

 
Kladdkaka Pepparmint Brownies
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Jenna  

Åh, jag bor faktiskt i en by utanför Luleå, dock inte Måttsund. Men jag har varit där många gånger, och dessutom bor min moster där! Så det var lite kul när jag läste att du är där ifrån, hehe ;)

Smarrigt recept förresten, får prova nån dag! :D

Svar: Vad kul! Det är så himla fint där upp på sommaren :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Marja - Baka Sockerfritt  

så gott det låter! Jag älskar att ha en krämig fyllning i mina muffins, och grädde på ger det hela extra piff!

   
   
Annster  

Ser gott ut :)

   
   
Frida  

Såg inte helt fel ut! :)

   
   
Sara Ekman  

MUMS! :)

   
   
Ulrika - Fotograf u.norman  

Provade idag, så himla goda! Jag körde dock utan grädde på då det inte riktigt är min grej, men det blev gudomligt gott ändå! Tack för receptet :)

   
   
Sanna  

Har precis gjort dessa godingar och väntar spänt på att få smaka dom ikväll!! Hoppas dom smakar bra, men det lär dom ju göra som allt annat på din blogg som jag testat!!:D Kram

Svar: Spännande :) Du får rapportera om vad du tyckte sen. Ha en fortsatt trevlig kväll :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Fotograf Linda Enarsson  

Provade dessa muffins i veckan och provsmakade en idag inför serveringen ikväll då halva slakten kommer. Och dom var så goda! tack för ett superbra recept, detta ska sparas! :D

Svar: Vad kul! Hoppas släkten gillar de också :) Ha en bra dag.
mskafferi.blogg.se

   
   
Emmie  

Nu står dom i ugnen väntar på att få smaka!!! Dom ser riktigt mumsiga ut. Mums!

   
   

Gott recept, gjorde detta idag! Dock var chokladkrämen väldigt knepig att få till att tjockna, kan ju ha att göra med att jag hade i grön mjölk.. men ändå så tjocknade den först när jag hade i mer mjöl vart efter som, så det du angivit passade inte alls in i den kräm jag gjorde, trots att jag följde ditt recept.

Dock blev ju allt bra efter att jag hade haft i mer mjöl och strax efter att jag hade haft den i kylen så att den fick svalna och stelna till i ca. 1 kvart.

Innan jag glömmer utlägga.. chokladkrämen påminde även sanslöst mycket om knäck via dess doft. Det var ju inte helt fel om vi säger! Mums ;)

Svar: Vad konstigt att du inte fick chokladkrämen att bli tjock... Det kan inte vara så att du hade i för mycket grädde? Jag kollade på receptet nu och såg att sättet jag har skrivit ingredienserna på kanske kan tolkas som att det ska vara 1 dl grädde + 2 dl lättvispad grädde.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback