Filmjölksbröd med nötter och fikon

8
Jag älskar hembakat bröd, men ska jag vara ärlig är det ganska sällan som jag tar mig tid att baka bröd. Jag vet inte hur många gånger som jag har stått vid brödhyllan i mataffären och lovat mig själv att jag ska börja baka eget bröd, men sen blir det liksom aldrig av. Det känns helt enkelt som att man måste ha så himla mycket tid över för att hinna låta degen jäsa och brödet gräddas. Tid som jag nästan aldrig har... 
 
 
Men det här brödet är både gott och otroligt enkelt att göra. Visst tar det lite tid innan det blir färdigt, men i det stora hela sköter det här brödet sig själv medan du kan pyssla med annat. Det här är receptet för alla som vill ha hembakat bröd utan att behöva bekymra sig om att jäsningen ska misslyckas eller att det på något sätt är krångligt att baka eget bröd. Dessutom passar det perfekt nu till jul!
 

Filmjölksbröd med nötter och fikon

 
2 limpor
 
Ingredienser
 
Mjölblandning
7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl fint rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl hasselnötter
1 dl valnötter
1 dl torkade aprikoser, skurna i lite mindre bitar
1 dl torkade fikon, skurna i lite mindre bitar
 
Filmjölksblandning
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap
1 1/2 tsk bikarbonat
 
flingsalt och lite extra solrosfrön och linfrön att strö över bröden
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2.Blanda alla ingredienser till mjölblandningen i en stor bunke.
3. Blanda ingredienserna till filmjölksblandningen i en annan bunka.
4. Häll ner filmjölksblandningen i mjölblandningen och rör om tills allt är väl blandat och du har en tjock smet.
5. Hällsmeten i 2 st smorda brödformar. Strö över lite flingsalt, solrosfrön och linfrön. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 1 1/2 timma. Täck bröden med ugnsfolie om de börjar få för mycket färg. Ta ut bröden ur ugnen och låt dem svalna något. Själp sedan upp dem på ett ugnsgaller och låt dem vila invirade i kökshanddukar i minst 3 timmar. 
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Cindy  

Åh, ser gott ut! Gillar limpor med frö och även med frukter! :)

   
   
Sofia  

Ser gott ut! Gott att ha flingsalt och frön uppe på också :-D

   
   
Shimmerdimmer - Mitt land är frusen musik  

Det är så fantastiskt att baka eget bröd tycker jag! Dels är det godare och om jag ska vara helt ärlig kan jag tänka mig att färdigt bröd innehåller både det ena och det andra...

   
   
Helena  

Hembakat bröd är riktigt gott! Ett tag var jag jätteduktig på att baka bröd men sista tiden har jag inte orkat...men ett gott julbröd vore inte dumt!:)

   
   
JUNITJEJ  

Brödet ser gott ut!

   
   
Ana  

Hej! Jag följer din blogg i ganska länge nu! Du inspirerar mig mycket med dina fina bilder :) Jag är en tjej som bor i Kroatien och började nyligen blogga...skulle vara jättetacksam om du kollade lite in den och kanske även säger vad du tycker... Tack så mycket! God jul :))

   
   
jessie  

Dina bilder är så himla fina och jag ska faktiskt också baka idag, kanske blir det din goda hemmagjorda bröd. ;)

Kram <3 /Jessie

   
   

Trevlig blogg! Jag har testat detta recept och tyckte att detta bröd var gudomligt gott. Dock har jag inte fått samma respons av dem jag bjöd brödet på. Någon tyckte inte det passade med hasselnötter i bröd, någon gillade inte att där inte var jäst och fikon var ju "ingen höjdare". Ibland har jag lite tråkiga och konservativa människor omkring mig som inte uppskattar att saker och ting är lite annorlunda och därmed också spännande. Hurra för ditt bröd! Med vänlig hälsning Pia i Skåne

Svar: Vad kul att du gillar bloggen Pia! Jag kan förstå att inte alla gillar den här typen av bröd eftersom det är ganska kompakt och innehåller mycket nötter och torkad frukt. Men smaken är ju som baken :) Jag tycker i alla fall också att det är väldigt gott, speciellt med lite bregott och en skiva ost till morgonkaffet.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback