Lussebullar

8
Trevlig första advent på er! Gissar att det är fler än jag som har plockat fram adventsstjärnor och ljusstakar idag. Inte för att ens en gnutta julstämning infinner sig när man tittar ut genom fönstret och det är 11 grader varmt och regn. Vart håller snön hus???



Men traditioner är ju ändå traditioner och lite mysigare blir det ändå med lite adventspynt. Man får väl helt enkelt göra vad man kan för att skapa lite snart-är-det-jul-känslor. Så imorse stövlade jag ner i källaren för att leta fram kartongen med julsaker. Men när jag öppnade dörren till vårt pyttelilla förråd var jag nära att slå igen den igen och skippa årets pyntande. Vart kommer alla saker ifrån? Varför har min sambo valt att spara två uppsättningar bildäck i vårt redan fullsmockade förråd? Och varför står alltid det man ska ha längst in?

Det tog 20 minuter att först bära ut alla saker som hindrade mig från att komma fram till julkartongen och sedan ställa in allt igen. Puhh! Men nu lyser det i alla fall stjärnor i våra fönster. Mysigt!

Här kommer mitt recept på lussebullar och några förslag på hur du kan variera dem. Min personliga favorit är släta saffransbullar med mycket strösocker. Mums!

Grundrecept saffransbröd


Saftiga lussebullar med mycket saffran. Receptet ger ca 35 stycken bullar.

Ingredienser
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
1,5 g saffran (3 påsar)
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
17 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg
russin

Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke.
2. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm tills fingervarmt (37 grader).
3. Häll degspadet över jästen och rör tills jästen löser sig.
4. Tillsätt kesella, socker, salt, saffran och det mesta av mjölet.
5. Arbeta samman degen tills den blivit blank och smidig och släpper bunkens kanter.
6. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.
7. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta eventuellt in mer mjöl om den känns för kletig.
8. Forma degen efter önskemål och garnera med russin.
9. Låt lussebullarna jäsa övertäckta på plåten i ca 30 minuter.
10. Värm ugnen till 225 grader.
11. Pensla bullarna med ägg och grädda mitt i ugnen 5-7 minuter.
 

Släta saffransbullar


De här bullarna är godast att äta riktigt färska. Om du planerar att frysa in dem är det bäst att vänta med att pensla dem med smör och doppa dem i strösocker tills det är dags att äta dem.

Ingredienser
1 sats saffransbröd grundrecept
25 g smör
2 dl strösocker

Gör så här:
1. Gör degen enligt grundreceptet.
2. Forma till runda bullar och knåda in några russin i varje bulle. Grädda dem i 225 grader i 5-7 minuter.
3. Smält smöret och pensla bullarna när de har svalnat. Doppa dem i strösockret.
 

Saffransfläta med mandelmassa och vanilj


Ingredienser
1 sats saffransbröd enligt grundrecept (räcker till 3 stycken flätor)
200 g mandelmassa
2 dl russin
3 dl färdig marsánsås
pärsocker
mandelspån

Gör så här:
1. Gör degen enligt grundreceptet.
2. Dela degen i 3 delar. Kavla ut till plattor, ca 20x20 cm.
3. Rör ihop riven mandelmassa, russin och marsánsås i en bunke.
4. Stryk ut blandningen från på plattorna, rulla ihop, lägg på plåt och klipp flikar med en sax, luta saxen ca 45 grader och håll ca 2 cm mellan varje klipp.
5. Låt jäsa under duk i ca 30 min. Sätt ugnen på 200°C.
8. Vispa upp ägget lätt och pensla längderna, strö på pärlsocker och mandelspån.
9. Grädda i 16-18 min längst ner i ugnen.

Kanske gillar du också...

 
Bakad choklad med
vaniljglass
Bullar med mandelmassa Choklad- och
nötcrossanter
Trackback