Hemmagjord müsli

Jag är verkligen ingen frukostmänniska. För det första ligger jag alltid och drar mig in i det sista, så en stadig frukost innan jobbet blir det helt enkelt aldrig tid till. Blir dessutom sällan hungrig förrän jag har varit vaken en timme eller två. Därför blir det oftast en smörgås och en kopp kaffe vid datorn på kontoret på vardagarna.

Men på helgen är det en helt annan sak. I alla fall ibland. Då behöver man inte stiga upp i ottan utan är kanske t.o.m. lite hungrig när man kommit ur sängen. Då är det härligt med en riktig brakfrukost! Äggröra, amerikanska pannkakor och smoothie - you name it! Om vi har ätit tacos få fredagen brukar min dotter vilja ha tacofrukost på lördagen, men där går gränsen för mig...

I helgen gjorde jag egen müsli, och vilken müsli det blev!


Receptet går att variera i alla oändlighet. Tillsätt dina egna favoriter av frön, nötter och torkade bär/frukter. Jag använde solrosfrön, pumpakärnor, mandlar, hasselnötter, torkade tranbär och gojibär.

Jag hör till de som inte tror att man mår dåligt av en liten klick smör i maten, men vill man ha ett fettsnålare alternativ kan man byta ut smöret mot lite extra äppeljuice. Du kan även minska mängden honung. Jag lyxade dock till min müsli ordentligt - det måste man väl få göra när det är helg!

Första gången jag testade att göra müslin gjorde jag två misstag. För det första upptäckte jag att man får vara försiktig när man blandar ihop alla ingredienser. Om man mosar ihop blandningen för mycket klumpar den sig och torkar inte som den ska i ugnen. Så försök och håll blandningen så "fluffig" som möjligt.

För det andra - håll koll på müslin när den är i ugnen. Min första plåt brändes lite väl mycket undertill, och bränd müsli smakar kanske inte så gott. Rör om ett par gånger medan plåten är i ugnen och ta ut den om du tycker att müslin börjar få för mycket färg. Det gör inte så mycket om den inte har torkat helt och hållet - den kommer torka om du låter den ligga kvar på plåten en stund.

Hemmagjord müsli


En lyxig och knaprig müsli som du kan variera genom att välja dina egna favoriter av frön, nötter och torkade bär. Servera med naturell yoghurt, färska bär och ringla över lite honung.

Ingredienser
1 dl honung
75 g smör
1 1/2 dl äppeljuice
1 liter havregryn
2 dl grovt hackade nötter (t.ex. mandel, hasselnötter, valnötter, pistasch)
1 dl blandade frön (t.ex. pumpakärnor, solrosfrön)
1 dl kokosflingor
1 dl torkade bär och frukter (t.ex. tranbär, russin, blåbär, gojibär)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Mät upp honung och smör i en kastrull och rör tills smöret smält. Blanda ner äppeljuicen.
3. Blanda havregryn, kokosflingor, frön och nötter i en bunke. Häll över honungssmöret.
4. Blanda väl och fördela alltsammans på en plåt med bakplåtspapper.
5. Rosta i nedre delen av ugnen tills müslin är gyllene. Rör om ett par gånger under tiden.
6. Låt svalna och blanda ner torkade bär.

Kanske gillar du också...





Ricotta Pancakes Hallon- och
avokadosmoothie
Lingonsylt
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Helena  

Vad gott med hemgjord müsli. Det har jag aldrig testat.

   
   
Alexandra - kärlek på tallrik  

Jag har BLIVIT en frukostmänniska! Förr hatade jag att äta på morgonen och gjorde det ALDRIG, men efter att ha jobbat hårt på att lära mig det efter att ha förstått hur viktigt det faktiskt är är det nu det bästa jag vet - det är ju ofta det godaste målet! Speciellt om det bjuds hemgjord müsli, då är det fest ;) Vad god din låter, äppeljuicen gör nog susen <3

   
   
emelie  

såg god ut. jag är dock en sucker för renee v's produkter :D

   
   
Veronica  

Det är så gott med hemmagjord müsli =)

   
   
cassie  

provade att göra dessa en dag, och de var verkligen jätte goda! :D

   
   
Moa  

Låter verkligen supergott, ska testa det!

   
   
Anne  

Vilket kanonrecept! Det här ska testas direkt imorgon. Har försökt mig på musli flera gånger men aldrig tyckt det blivit riktigt bra. Nu jäklar! :)

   
   
Sanna  

Hejsan ville bara säga att du har en jätte fin blogg och jag har fåt mycket inspo av dina recept. sen har jag en fråga också.. jag själv brukar också göra egen musli, men har aldrig haft äppeljuice i, men har läst om det på massa olika ställen och jag undrar fall du använder konsentrerad äppeljuice eller vanlig:)? återigen jätte bra blogg!!

   
   
Mitt skafferi  

Sanna: Vad roligt att du gillar bloggen :) Det ska vara utspädd äppeljuice i receptet, men om du köper koncentrerad äppeljuice kan du ju bara spä ut den med vatten och sedan mäta upp 1,5 dl. Lycka till!

Jag har ett recept på chokladmüsli som jag tänkte göra snart, så håll utkik efter det :)

/Stephanie

   
   
Sanna  

Ok tack för hjälpen ska testa muslin redan ihelgen!:) Chokladmusli låter gått, det ser jag fram emot!:)

   
   
Amanda Ahlmark  

Ska göra denna som en julklapp så jag litar på kommentarerna om att det är gott haha! :D Men det ser riktigt bra ut! Det ända jag undrar över att ungefär hur länge tar det att grädda den? :)

Svar: Vilken bra idé Amanda, jag skulle bli jätteglad om jag fick hemmagjord müsli i julklapp :). Det där med tiden beror väldigt mycket på vad du har för ugn och därför måste du helt enkelt hålla lite koll medan müslin står inne. Jag skulle gissa på ca 45 minuter. Vänd müslin några gånger så att den inte blir bränd i botten och ta ut den när den är fint gyllenbrun i färgen. Lycka till!
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback