Shrimp Quesadillas

4
Ä
nda sedan familjen var på semester i Mexiko för ett par månader sedan har vi haft ett sug efter smakerna i den mexikanska maten. Riktig mexikansk mat skiljer sig ganska mycket från den amerikaniserade texmex-maten som vi svenskar vanligtvis myser till det med på helgen. Tacokryddan är borta och istället använder man sig av mycket lime, vitlök, koriander och starka chilisåser.
Tyra och jag fick en gemensam favorit som vi åt flera gånger under resan;  "shrimp quesedillas" med guacamole och en fräsch tomatsalsa. En kall Corona till det och jag kan drömma mig tillbaka till restaurangen vid stranden. Här kommer receptet:
Ända sedan familjen var på semester i Mexiko för ett par månader sedan har vi haft ett sug efter smakerna i den mexikanska maten. Riktig mexikansk mat skiljer sig ganska mycket från den amerikaniserade texmex-maten som vi svenskar vanligtvis myser till det med på helgen. Tacokryddan är borta och istället använder man sig av mycket lime, vitlök, koriander och starka chilisåser.
 
Tyra och jag fick en gemensam favorit som vi åt flera gånger under resan;  "shrimp quesedillas" med guacamole och en fräsch tomatsalsa. En kall Corona till det och jag kan drömma mig tillbaka till restaurangen vid stranden. Här kommer receptet:

Shrimp Quesadillas med guacamole och tomatsalsa


3-4 personer
4 stora vetetortillas
ca 3 dl pizzamozzarella
170 g räkor
0,5 röd paprika
1 röd chilifrukt
olivolja till stekpannan

Salsa:
2 tomater
0,5 rödlök
1 rejäl knippe färsk koriander
1 msk olivolja
1 tsk citron
salt och peppar

Guacamole:
2 avokados
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1-2 msk lime
salt och peppar

Gör så här:
1. Börja med att förbereda salsan. Hacka tomaterna och rödlöken i små tärningar. Grovhacka koriandern och tillsätt. Tillsätt olivolja och smaka av med citronsaft, salt och peppar.
2. Guacamole: mosa avokadon i en skål. Tillsätt pressad vitlök och olivolja. Smaka av med limesaft, salt och peppar.
3. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. Fördela räkor, ost, paprika och chili på två av tortillabröden. Lägg de två andra tortillabröden som lock ovanpå. Stek dina fyllda tortillas (en i taget) på medelhög värme tills de fått en gyllene färg och osten har smält. Skär dem i trekanter och servera genast med salsan och guacamolen.
Tips!
Jag gillar verkligen koriander, men jag vet att inte alla uppskattar smaken. I så fall funkar det utmärkt att byta ut koriandern mot bladpersilja.

Kanske gillar du också...

 
Grillad halloumi med
honung och sesamfrön
Hallon- och kanelmojito Zucciniplättar
Trackback