Jordnötsfudge med fleur de sel (och små små fötter)

Äntligen har jag fått ihop ett nytt blogginlägg. Stora saker har hänt sedan sist - vi har fått en liten kille som nu hunnit bli sex veckor gammal. Han heter Axel och är så klart världens finaste!
 
Det är så himla härligt att ha en liten bebis att lukta på igen och jag njuter av att vara hemma med honom och mysa hela dagarna. Jag och Axel börjar sakta men säkert få lite rutiner i vardagen men mellan amningar och blöjbyten är det svårt att hinna med några större projekt, till exempel att blogga. Man får helt enkelt räkna med att bli avbruten mitt i matlagningen eller fotosessionen (därav bara en bild till dagens recept), så det gäller att planera för det. Men jag har verkligen för avsikt att komma igång med bloggandet igen och har massor av inlägg jag vill dela med mig av, det återstår bara att se hur mycket tid jag kommer ha framöver.
 
 
Det brukar bli en långpromenad med barnvagnen varje dag (idag i årets första snö) och innan ni får receptet på den här härliga jordnötsfudgen vill jag bara tipsa er om en podcast som jag just nu lyssnar på under mina promenader. Jag har aldrig lockats av att ladda ner någon podcast tidigare men fick höra om Serial på radion, blev nyfiken och nu är jag fast. Kortfattat är det en dokumentär podcast om ett mordfall där en journalist undersöker om personen som blev dömd för mordet verkligen är skyldig till brottet. Spännande och otroligt välgjord podcast som varmt rekommenderas för alla som gillar en spännande mordgåta. Finns att ladda ner i Podcaster.
 
Nu över till receptet!
 
 

Jordnötsfudge med fleur de sel

 
ca 50 bitar
 
Ingredienser
150 g osaltat smör
1 vaniljstång
3/4 dl grädde
340 g jordnötssmör
5 dl florsocker
1 tsk fleur de sel
 
Gör så här:
1. Placera bakplåtspapper i en form, ca 20 x 20 cm stor.
2. Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur fröna.
3. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt grädde, vaniljfrön och vaniljstång. Låt koka upp och sänk sedan värmen. Låt sjuda i 3-4 minuter och plocka sedan upp vaniljstången.
4. Tillsätt jordnötssmör och florsocker. Rör noga tills alla florsockerklumpar är borta och blandningen är helt slät.
5. Häll blandningen i formen och strö fleur de sel över. Låt svalna i ca 30 minuter och låt sedan formen stå i kylskåpet i några timmar, gärna över natten.
6. Skär fudgen i mindre bitar, ca 1 1/2 cm stora, innan servering.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Ulrica - Krii's Kitchen  

Stort grattis till lillkillen. :)

Jag är imponerad över att du ens hann med att ta EN bild på dessa smarriga godisar.

Ha en fin jul.

Kram Ulrica

   
   
Ninni - Vimsiga mamman  

Klart den lille tar din tid :) å när man äntligen hittat en rutin så störtar man in i en ny rutin :)
Receptet lät jättemums!

   
   
Småstadsfrun  

Största GRATTISET till den lille! Njut av honom och julen så mycket du bara kan. Bloggen finns kvar ändå, men tackar för bilden och receptet :)

   
   
Emma  

Fy vad gooottt det ser ut. Detta ska jag baka ikväll!

   
   
Robex Lundgren  

fint

   
   
Annsoh  

ååh! vad gott! :)

   
   
Longevity - en blogg om hälsa  

Åh vad fina, ser jättegott ut

   
   
Johanna  

Mums! Fina bilder du tar :)

   
   
Olini.blogg.se  

Vilka fina bilder!
Det ser riktigt gott ut :)

   
   

Ser gott ut

   
   
coffeeandcupcake.blogg.se  

Så goda fudgen såg ut :)

   
   
Amanda Niclasson  

Ser supergott ut!

   
   
Jasmine  

Grattis till din son!

Fudgen ser helt fantastisk ut! Och med havssalt på - mums.

Kram

   
   
Thea  

Gooodiiiis! <3 <3 <3

   
   
alice  

Ser gott ut!

   
   
Amanda♥  

Ser ju jättegott ut!

   
   
Peasyeasy  

Åå vad gott, jag som älskar jordnötter!

   
   
biggeros  

Tack för receptet!! Så mysigt med en liten och så små fötter÷)

   
   
Cassandra  

Mums!

   
   
Annster  

Vad gott :)

   
   
Hanna Karlsson  

Det låter jättegott! Grattis till bebisen.

   
   
alina  

åh så gott! :)

   
   
Fani  

Så söt bild! Och vad gott det där lät och såg ut också :)

   
   
Josephine  

Mums!

   
   
rememberthiis.blogg.se  

gott med fudge :))

   
   
Ida Nilsson  

Det ser ju grymt gott ut! Och grattis till bebis! Vi längtar såå tills vår kikar ut!

   
   
Amanda Jona [SPONTAN]  

Men åh så underbart, stort grattis till er! :)

   
   
milina.blogg.se  

åh mums!

   
   
Ida  

Vad gott!

   
   
Kattis  

Stort grattis till lillkillen!:) Och fudgen ser inte alls tokig ut den heller!

   
   
conscious  

Grattis till den lille :)

   
   
∞NORA∞  

Fin blogg!

   
   
Sara  

Mums så otroligt gott :)

   
   
Ljuvliga Drömmar  

Grattis till bebisen! :) det där ser ruskigt gott ut! Önskar dig en fin lördags-kväll! Kram

   
   
Ylva Hägerström  

Åh verkar så mumsigt! Blir nog något man provar nu till helgledigheten :)

   
   
throughnatslens  

allt med jordnötssmör är ju bara perfekt!

   
   
KassandraPalma  

sånt är riktigt gott!

   
   
Nina  

Har exakt samma ask med tiger, underbar!

   
   
Izza  

Så gott det ser ut att vara!

   
   
Vendela  

Åh vad gott det låter :)

   
   
Jeanette Karlsson  

Ser ju supergoda ut!!!Måste prova;-)

   
   
Jeanette Karlsson  

Ser ju jättegoda ut!

Måste testa!

   
   
Emmelie  

Ser väldigt gott ut! :)

   
   
Longevity - en blogg om hälsa  

Nu har jag testat dessa fast utan fleur de sel :-) De blev väldigt goda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback