Pulled Pork och hemmagjorda hamburgerbröd

8
Nyligen fick jag en Crock-Pot (slow cooker) i present och ska jag vara ärlig förstod jag från början inte riktigt vad den skulle användas till. Min första tanke var att "slow cooker" bara är ett annat namn för "pressure cooker", alltså tryckkokare, ni vet en sån som alla mästerkockar använder på tv för att tillagningen av t.ex. kött ska gå snabbare. Men efter en sökning på nätet stod det klart att en slow cooker är raka motsatsen till en pressure cooker och ska användas när något ska tillagas långsamt (vilket ju namnet också antyder) och på ganska låg värme.
 
 
Igår var det dags att testa den för första gången. J och Tyra älskar pulled pork och beställer alltid det när vi är på O'Learys, så det var ganska självklart vad jag skulle laga. Pulled pork kan tillagas både på grillen, i ugnen eller i en slow cooker, men oavsett vilken sätt man väljer tar det väldigt lång tid för köttet att bli färdigt. Man får räkna med minst 6 timmar, kanske så mycket som 8-10 timmar, och det är ju inte alltid man har tid att stanna hemma och passa ugnen hela dagen. Det finfina med ett slow cooker är dock att man lägger i alla ingredienser och sätter på den, sen kan man handla, åka skridskor eller gå på kalas medan middagen tillagar sig själv. Hur smidigt som helst!
 
Och pulled pork är ju så himla gott! Efter 8 timmar i slow cookern faller köttet isär bara man rör vid det och kryddblandningen som jag använde gav en väldigt god smak. Jag bakade även egna hamburgerbröd (recept från Texmex från grunden av Jonas Cramby) vilket jag verkligen kan rekommendera er att göra oavsett om ni ska äta pulled pork eller hamburgare. Det är lite krångligare än att köpa färdiga, men ack så värt det.
 
 
Eftersom jag gissar att de flesta inte har en slow cooker får ni här även receptet för hur man tillagar pulled pork i ugnen.

Pulled Pork

 
4 portioner
Servera gärna med hemmagjorda hamburgerbröd (recept nedan), coleslaw, bbq-sås och färsk koriander.
 
ca 1 kg fläskkarré i bit utan ben
2 gula lökar, tunt skivade (endast för slow cooker)
2 vitlöksklyftor, tunt skivade (endast för slow cooker)
3 dl hönsbuljong (endast för slow cooker)
 
Kryddblandning
1/2 dl råsocker
1/2 dl strösocker
4 msk smoked paprikapulver
3/4 msk salt
3/4 msk vitlökspulver
1/2 msk svartpeppar
1/2 msk malen ingefära
1/2 msk lökpulver
1/2 tsk torkad rosmarin
 
Tillagning i slow cooker:
1. Blanda samman kryddblandningen och badda köttet med den.
2. Fördela löken och vitlöken i botten på slow cookern. Häll över hönsbuljongen. Placera kötten mitt i grytan och lägg på locket. Tillaga på hög värme i 6-8 timmar eller tills kötten lätt faller isär. Finfördela köttet med hjälp av två gafflar.
 
Tillagning i ugn:
1. Sätt ugnen på 110 grader.
2. Blanda samman kryddblandningen och badda köttet med den.
3. Lägg köttet i en ugnsfast form och grilla mitt i ugnen i ca 6 timmar eller tills innertemperaturen är 95 grader. Stäck av värmen men låt köttet stå kvar och svalna i ugnen i ca 2 timmar. Finfördela köttet med hjälp av två gafflar.
 

Hamburgerbröd av briochetyp

 
ca 8 stycken
 
Ingredienser
2 1/2 dl ljummet vatten
3 msk ljummen mjölk
2 tsk torrjäst
2 1/2 msk strösocker
2 ägg
7 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 msk smör
1 1/2 tsk salt
sesamfrön
 
Gör så här:
1. Blanda vattnet och mjölken med jästen och sockret i en skål. Låt stå 10 minuter.
2. Vispa ett av äggen fluffigt.
3. Blanda mjöl och smör med händerna i en stor bunke, precis som man brukar göra med smuldeg. Blanda i jästvätskan, saltet och det uppvispade ägget. Knåda degen i ca 8 minuter (lättast gör du detta i en köksassistent). Degen blir ganska kladdig,vilket är ok. Låt jäsa övertäckt i 1-2 timmar.
4. Dela degen i 8 delar. Forma till små, runda bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper (eftersom degen är ganska kladdig kan detta vara lite svårt, men gör dem så runda som det går). Låt jäsa övertäckta i ytterligare 1-2 timmar.
5. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Vispa upp det andra ägget med en skvätt vatten och pensla bullarna. Strö över lite sesamfrön och grädda bröden gyllenbruna mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna lite innan du äter.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Sonja {Dagmar's Kitchen}  

Mums vad gott! Fattar du hur hungrig jag blir? Har tänkt att jag ska prova laga pulled pork i slowcookern, men det har inte blivit av ännu. Och jag har aldrig testat att laga det öht, så det är inte omöjligt att jag testar ditt recept (även om jag konverterar det till slowcookern) - ser jättehärligt ut! Kram

   
   
Sarah  

Familjen jag bodde hos i USA hade oxå en slow cooker (vi kallade den dock en crock-pot) och lagade massa gott i den. Hade hela kokböcker med bara recept för den. Pappan i familjen gjorde grymt god chili och mamman stroganoff för att vara nämna några exempel. Googla på, finns många grymt bra recept.

   
   
Matskafferiet  

Ser väldigt gott ut!

   
   
michaela- mamma till tre 💗  

nu har jag hört så mycket gott om pulled pork så nu får jag snart ta och testa! det ser helt fantastiskt ut!

   
   
Hanna  

Låter väldigt gott, har aldrig smakat pulled pork men har köpt hem grejer så jag kan laga det. Nu gäller det bara att hitta en dag man har tid för det :)

   
   
Sara på Vardag.nu  

Jag har en plan på att göra pulled pork i slökokaren jag också, innan jag tröttnar helt på den. Visst funkar den men den motiverar inte platsen den tar ;) Tyvärr!

   
   

Väldigt bra grundrecept, men det saknas chipotle i rubben. Själv har jag inte en croc-pot eller ett ordentligt kök för den delen men med 2-3 lager av ungsfolie kan man skapa samma effekt. jag tillagar alltid min karré inpackad i 2 lager ungsfolie i en kakform på 110-120 grader i 3-4 timmar, och det blir perfekt varje gång.

   
   

ÄLSKAR pulled pork! så gott! och då gillar jag egentligen inte ens kött.. http://saralouisespluggkrubb.blogspot.no/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback