Spansk tortilla

3
När jag var 20 år (känns som en evighet sedan) bodde jag tre månader i Salamanca, Spanien, där jag pluggade spanska. En fantastiskt kul upplevelse på alla sätt. Inte nog med att jag faktiskt lärde mig en hel del spanska, jag lärde också känna massor av trevliga människor (både spanjorer och utlänningar) och reste runt en hel del.
 
 
Vi var tre svenska tjejer som bodde tillsammans i en lägenhet och medan våra dagar spenderades i skolbänken ägnade vi inte sällan kvällarna åt att besöka Salamancas restauranger, barer och klubbar.
 
På mornarna var vi därför ofta ganska segstartade och orkade inte fixa frukost hemma. Istället slank in på caféet bredvid skolan när det blev förmiddagsrast och beställde varsin bit tortilla (potatisomelett) som serverades tillsammans med en skiva vitt bröd. Till det en krämig café con leche. Och i all sin enkelhet var det här nog det godaste jag åt under min vistelse i Spanien. Kanske var det sällskapet, miljön eller minnena från kvällen innan som gjorde det extra gott, men jag har ofta längtat tillbaka till den där frukosten.
 
Inte riktigt samma sak att göra egen tortilla här hemma i Sverige, men ändå riktigt gott.
 

Spansk tortilla

 
4-6 portioner
 
Ingredienser
2 1/2 dl olivolja + 1 msk
1 gul lök
1/2 kg potatis, fast sort
6 ägg 
1 1/2 tsk salt
 
Gör så här:
1. Hetta upp oljan i en teflonpanna. Skiva löken tunt och stek den i oljan på medelhög värme tills den blivit mjuk utan att få färg, ca 5-10 minuter.
2. Skala och skiva potatisarna i ca 5 mm tunna skivor. Lägg dem i stekpannan tillsammans med löken och rör om så att allt är täckt av olja. Lägg på ett lock, sänk värmen och låt puttra i ca 20 minuter tills potatisen är mjuk utan att ha fått färg. Rör försiktigt om då och då.
3. Vispa ihop ägg och salt i en bunke. Använd en hålslev för att lyfta upp löken och potatisen ur oljan och vänd försiktigt ner den i äggsmeten. 
4. Häll oljan ur stekpannan och ställ tillbaka pannan på plattan. Hetta upp 1 msk olivolja och använd en pensel eller lite hushållspapper för att smörja botten och kanterna på stekpannan. Häll ägg- och potatisblandningen i stekpannan och stek på medelhög värme i ca 7 minuter tills omeletten stelnat i botten och längs kanterna.
5. Lägg en skärbräda eller stor tallrik över stekpannan och vänd den försiktigt upp och ner så att omeletten hamnar på skärbrädan/tallriken. Låt försiktigt omeletten glida tillbaka ner i stekpannan och stek den andra sidan tills den fått fin färg, ca 5 minuter.
6. Själp försiktigt upp omeletten på en ren tallrik och låt den vila i minst 10 minuter innan du skär upp den.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Beata  

Var på utbytesresa i Spanien en vecka i vintras och då smakade jag också tortilla! Jättegott och jättemättande. Och det vita brödet känner jag igen - man tror knappt att det kan bli vitare, haha...

   
   
Ann-Sofi MATSAFARI  

åh så läckert:)

   
   
Ella  

Kan verkligen hålla med om att det smakar lite bättre i Spanien till frukost, men gott är det hemma ändå! =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback