Rostad rotfruktssoppa med knaprig bacon- & mandeltopping

2
Tror ni inte att jag har gått och blivit sjuk lagom till påsk! Jag som hade planerat att hinna med så mycket under helgen, men nu ligger jag här med feber och hosta. Fy!
 
Hade bland annat tänkt passa på att göra några blogginlägg, men som det är nu orkar jag knappt gå ut i köket och koka mig en kopp te. Men som tur är har jag ju bilderna och recepten från workshoppen i lördags att bjussa på. 
 
Den här goda och ganska starka soppan fick vi avnjuta till varmrätt.  Återigen har jag bara stylat och fotat, receptet kommer från Sonja.
 
Glad påsk på er allihopa!
 
 

Rostad rotfruktssoppa med knaprig bacon- & mandeltopping

 

4-6 personer

 

Ingredienser
250 g vardera av jordärtskockor, morötter, persiljerot, palsternacka och rotselleri (eller andra rötter som du tycker om)
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
½ mild chili
havssalt
olivolja
7,5 dl kyckling- eller grönsaksbuljong
salt & peppar
1/2 pressad citron
1 paket bacon
50 g mandelflagor

 

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Skala rotfrukterna och skär dem i mindre bitar. Snitta och skölj purjolöken och skär den i stora ringar. Skala vitlöksklyftorna och tryck till dem med ett knivskaft så att de öppnar sig. Skär chilin i små bitar. Blanda allt med olja och salt och lägg på bakplåtspapper på plåt. Rosta mitt i ugnen ca 20 minuter eller tills rotfrukterna fått fin färg.
2. Koka upp buljongen och tillsätt de rostade rotfrukterna. Det är väldigt smidigt att bara ta bakplåtspappret och vika det lätt så att rotfrukterna ramlar ner i buljongen. Låt småputtra under lock ca 10 minuter, tills allt är mjukt. Mixa soppan slät med stavmixer eller bordsmixer. Häll tillbaka soppan i grytan, koka upp och smaka av med salt, peppar och lite pressad citron.
3. Knaperstek baconet, låt rinna av på hushållspapper och smula sedan i mindre bitar. Rosta mandelflagorna i en torr stekpanna.

 

Toppa soppan med bacon, mandel och timjan och eventuellt några droppar god olivolja.

Kommentarer
Kommentarer
   
   
Mårtenssons kök  

Vilka fina bilder, man blir ju riktigt sugen på att gå ut i köket och svänga till en soppa!

Svar: Tack :) Ja, det var en väldigt god soppa. Lite spicy också vilket jag gillar.
mskafferi.blogg.se

   
   
Ella  

Har kikat igenom alla workshop inlägg nu och ni verkar verkligen ha haft det supermysigt! Och fina Bilder fick du till! Hihi... Älskar den där trädörren... Kram

Svar: Tack Ella :) Ja, det var en väldigt trevlig och givande workshop. Efter den vill jag helst inte göra så mycket annat än att matblogga :) Kram.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback