Sallad med färskpotatis, knaperstekt bacon & löskokt ägg

0
Det finns otroligt många bra och inspirerande matbloggar där ute, men min favorit är utan tvekan Cannelle et Vanille som drivs av matstylisten och fotografen Aran Goyoaga. Nyligen släppte hon en kokbok, Small Plates and Sweet Treats, som också den är en av mina absoluta favoriter. Det är en sådan där kokbok som jag ofta sitter i soffan och bläddrar i istället för att läsa en bra bok - kan inte riktigt få nog av de vackra bilderna och inspirerande recepten. 
 
Inspirationen till den här salladen kommer från just den kokboken där det finns ett liknande recept, så jag ska inte helt ta åt mig äran även om jag ändrat en del i receptet. 
 
 
 
Knaperstekt bacon är ju aldrig fel, men om man penslar det med lite lönnsirap blir det faktiskt ännu godare. För som ni säkert redan vet passar sött och salt väldigt bra ihop. Välj gärna ett bacon skuret i lite tjockare skivor så att det inte helt smälter bort inne i ugnen (t.ex. grillbacon).

Sallad med färskpotatis, knaperstekt bacon & löskokt ägg

 
2 portioner
 
Ingredienser
2 skivor grillbacon (om du väljer vanligt bacon behöver du fler skivor)
1 msk lönnsirap
10 medelstora färskpotatisar, kokta och halverade
2 ägg, löskokta
ruccolasallad
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader. 
2. Lägg baconskivorna på en plåt klädd med bakplåtspapper och pensla med lönnsirap. Stek mitt i ugnen i ca 20 minuter (kortare tid för tunna baconskivor) tills baconet är gyllene och krispigt.
3. Hacka baconet grovt och blanda med färskpotatis och ruccola. Servera med löskokt ägg och pesto.
Kommentarer
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback