Stekt strömming med blomkålspuré och lingon

2
Jag älskar stekt strömming. I princip gillar jag all slags fisk, men jag älskar strömming! Och så himla lätt att göra, bara köpa färdiga strömmingsfiléer och steka dem. Ett hemmagjort potatismos eller, som här, en blomkålspuré är godast till.
 
 

Stekt strömming med blomkålspuré och lingon

 
3-4 portioner
 
Ingredienser
16 strömmingsfiléer
2 msk senap (jag använde en blandning av skånsk senap och honey dijon)
1/2 dl hackad dill
1 dl grovt rågmjöl
salt och nymald svartpeppar
smör till stekning
2-3 msk frysta lingon, upptinade
 
Blomkålspuré
1 kg blomkål
1 dl grädde
salt och nymald svardpeppar
 
Gör så här:
1. Blomkålspuré: Dela blomkålen i små buketter och koka i lättsaltat vatten tills blomkålen är mjuk, ca 10 minuter. Tillsätt grädde och mixa till en slät puré. Salta och peppra.
2. Lägg hälften av strömmingsfiléerna på en skärbräda med skinnet nedåt. Bred lite senap på varje filé och strö över dill. Lägg de andra filéerna ovanpå med skinnet uppåt. Vänd i rågmjöl. Salta och peppra.
3. Smält en klick smör i en stekpanna och stek strömmingen på medelhögvärme tills de är gyllenbruna, ca 2 minuter på vardera sida. Servera med blomkålspurén och lingonen. 
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Sanna  

Åh det ser helt fantastiskt gott ut! Vilka sommarkänslor jag får.

   
   
Emelie Petersson  

Gud vad gött det ser ut :-)
Väldigt trevlig blogg :-)

Svar: Tack så mycket! Och det var väldigt väldigt gott :)
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback