Isglasspinnar med smak av melon & lime

4
Vilket sommarväder vi har haft de senaste dagarna! I alla fall i Stockholm, här har det nästan varit lite för varmt för min smak. Då finns det inte så mycket annat att göra än att lägga sig och trängas med alla andra på stranden. 
 
Och nu känns det verkligen som att man får se till att njuta av de sommardagar som återstår. Tänk att det redan är augusti... Jag har en ynka semesterdag kvar och på måndag börjar allvaret igen. Åh, jag kände verkligen hur jobbångesten kom krypande nu precis när jag skrev den förra meningen. Men man brukar ju komma in i vardagslunket ganska snabbt så jag hoppas att det blir så i år också. 
 
 
Sådana här varma dagar gäller det att använda alla knep för att svalka ner sig och en läskande isglass kanske kan vara ett av de bästa knepen. Jag använde melon, närmare bestämt cantalope, och lime för att smaksätta de här isglassarna, men i stort sett kan du använda vilka frukter eller bär som helst.
 
Förutom att de här glasspinnarna svalkar skönt i sommarvärmen är de också ett väldigt effektivt sätt att få i kräsna barn lite extra vitaminer i form av frukt och bär. 
 
 

Isglasspinnar med smak av melon & lime

 
10 st
 
Ingredienser
2 dl vatten
2 dl strösocker
3 st cantalopemeloner 
saften från 3 limefrukter
 
Gör så här:
1. Blanda socker och vatten i en liten kastrull och låt sjuda tills sockret har smält. Ställ åt sidan och låt svalna.
 
2. Dela melonerna i stora klyftor och skär bort kärnhus samt skal. Skär melonen i mindre bitar och lägg i en matberedare eller mixer. Tillsätt limesaft och 1 1/2 dl sockerlag. Mixa på hög effekt i ca 3 minuter tills du har en slät blandning.
 
3. Sila blandningen ner i en skål så att du får en fruktjuice utan fruktkött. Smaka av och tillsätt eventuellt lite mer av sockerlagen (beror lite på hur söta melonerna är och hur mycket juice limefrukterna innehåller).
 
4. Häll fruktjuicen i pinnglassformar. Låt stå i frysen i ca 4 timmar tills de helt har stelnat. Om du liksom jag använder träpinnar är det bäst att inte sätta i dessa från början. Låt glassformarna först stå i frysen i ca 2 timmar. Lägg under tiden träpinnarna i blöt i varmt vatten. Stoppa ner pinnarna i de halvfrusna glassarna och frys ytterligare några timmar. Detta hindrar pinnarna från att sjunka längst ner i glassformarna.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
milla  

Nu har dottern gjort de goda Chocolate Chip Cookie Brownies igen:) så nu finns de på min blogg oxå men länkade till dig förstås:)
Vad mumsiga glassarna ser ut:)

Svar: Vad kul att ni gillar receptet! Blev själv lite sugen på att baka dem igen när jag såg dina bilder :)
mskafferi.blogg.se

   
   

Varifrån är formarna till pinnglassen? Väldigt fina och klassiska. Ogillar de "vanliga" runda, inte samma barnsliga känsla.

Svar: Jag håller helt med dig! Lyckades dessvärre inte hitta några liknade glassformar i Sverige utan fick till slut beställa dem från amazon.com:
http://www.amazon.com/Fox-Run-Frozen-Ice-Maker/dp/B004GJQVSQ/ref=sr_1_16?ie=UTF8&qid=1375955063&sr=8-16&keywords=ice+pop+molds
mskafferi.blogg.se

   
   
Sonja {Dagmar's Kitchen}  

SÅ fina! Har bara gjort glasspinnar av vattenmelon, men de här blev ju så härligt gula. Nu ska jag fortsätta kika runt härinne - har varit alldeles för dålig på att kolla bloggvärlden under sommaren. Gissar att jag har missat en hel del... Stor kram

   
   
Karin  

Ser precis ut som isglass som du köper i affären, ser väldigt gott ut, får pröva göra några stycken :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback