Trifle à la Dagmar med mascarponekräm och vaniljäppelkompott

3
Imorgon fyller min älskade Tyra 8 år. 8 år!!! Jag kan inte fatta att det har gått så snabbt och att hon hunnit bli så stor. Det är med lite vemod jag tänker tillbaka på när hon precis hade börjat gå eller när hon ville sitta i mitt knä hela tiden. Den tiden är för länge sen borta och nu märker man verkligen hur självständig hon börjar bli. En stor tjej helt enkelt.
 
På söndag är klasskompisarna bjudna på kalas och jag sitter som bäst och fundera på vad vi ska bjuda på. Tyra har beställt cake pops och så blir det ju tårta så klart. Tror jag ska försöka mig på att göra egen prinsesstårta i år eftersom det är Tyras favorit.
 
Hmm, ja jag får nog fortsätta att fundera lite. Under tiden kommer här det sista inlägget från workshoppen hos Sonja. Och som vanligt sparas det bästa till sist - efterrätten. Receptet är Sonjas och det var så himla gott att jag redan har hunnit göra det en gång här hemma. Det blev väldigt uppskattat av familjen, tack Sonja :)
 

Trifle à la Dagmar med mascarponekräm och vaniljäppelkompott

 

4 personer

 

Müslikrisp
1 msk smör
1,5 dl havregryn
1,5 dl rågflingor
3 msk rårörsocker, strö
en nypa flingsalt

 

Gör så här:
Värm upp en stekpanna med smör i. Tillsätt övriga ingredienser och rosta på medelhög värme tills sockret smält och det hela fått gyllengul färg.

 

Mascarponekräm
250 g mascarponeost
2 msk florsocker
frön från ½ vaniljstång
1 dl lättvispad grädde
1 äggula, ekologisk

 

Gör så här:
Rör mascarpone, florsocker och vanilj mjukt. Vänd försiktigt ned lättvispad grädde och till sist äggulan.

 

Vaniljäppelkompott
2-3 äpplen
2 msk smör
2 msk rårörsocker, strö
frön från ½ vaniljstång
saft från ½ citron

 

Gör så här:
1. Skala och skär äpplena i små klyftor. Pressa citronsaft över så att de inte mörknar.
2. Smält smöret i en stekpanna och tillsätt socker och vanilj. Tillsätt äpplena när sockret börjar få lite färg. Stek äpplena mjuka ca 4-5 minuter och tillsätt lite citronsaft mot slutet.

 

Varva müslikrisp, mascarponekräm och äppelkompott i små fina glas eller skålar. Njut!

Kommentarer
Kommentarer
   
   
Sonja {Dagmar's Kitchen}  

SÅ fin din bild blev! Och roligt att ni redan har ätit det hemma - och så känns den ju nääästan lite nyttig också, samtidigt som den är god :-)

Vi hann ju aldrig prata barn under workshopen, men min Tuva är samma årgång som din Tyra. Fast hon fyller i juni. Otroligt vad fort tiden går!

Kram och trevlig födelsedagshelg

Svar: Tack Sonja :) Älskar verkligen det här receptet. Ja, tänk att man har en 8-åring plötsligt... Men det är en väldigt rolig ålder nu när de börjar tycka och tänka så mycket, eller hur?
mskafferi.blogg.se

   
   
Helena  

Milde tid vad det här såg gott ut! Jag älskar efterrätter:)

Svar: Kan lova att det här är otroligt gott, Helena. Känns nästan lite smånyttigt också :)
mskafferi.blogg.se

   
   

Hoppas ni får ett roligt kalas med alla godsaker! Prinsesstårta är också min favorit! Grattiskramar till Tyra! Marita

Svar: Tack Marita :) Kalaset blev väldigt lyckat och tårtan blev supergod, så Tyra var väldigt nöjd. Kram!
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback