Tortillapizza med gorgonzola, päron och valnötter

3
Ibland har man liksom helt enkelt inte tid eller ork att ställa sig och laga en avancerad måltid. Eller så är man vrålhungrig och vill ha mat typ NU!
 
 
Då är en tortillapizza den perfekta lösningen! Vi har så gott som alltid vetetortillas liggandes i skafferiet eller i frysen och som topping kan man i princip ha vad som helst som man tycker är gott. Jag hade turen att ha en perfekt kombo av gorgonzola, valnötter, päron och honung hemma (smaskens till ett glas rött), men det funkar minst lika bra med t.ex. rökt skinka och tunt skivade färska champinjoner.
 
Oavsätt vad du väljer som topping är det viktigt att du skivar det tunnt eftersom tortillan bara kommer kunna vara i ugnen i ca 5 minuter innan den börjar få för mycket färg. 
 
 
Jag anger inga exakta mått i det här receptet, av den enkla anledningen att jag inte riktigt vet hur mycket jag använde mig av. Tänk bara på att inte lägga på för stora mängder eftersom bottnen är så tunn.

Tortillapizza med gorgonzola, päron och valnötter

 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Lägg 1-2 tortillas på en plåt klädd med bakplåtspapper. Pensla dem med lite olivolja och strö över ett tunnt lager med fint riven parmesanost, Strö över smulad gorgonzola och tunna päronskivor.
3. Gratinera mitt i ugnen i ca 5 minuter eller tills kanterna på tortillan börjar få färg. Strö över valnötter och lite ruccola. Avsluta genom att ringla över lite flytande honung.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Joanna /byblondie.se  

Ser riktigt gott ut! :)

   
   
kiwiberries  

intressant =)

   
   
m.ade b.y m.ary  

Mmm...ser ljuvligt ut!! :) Ikväll blir det liknande ingredienser på en pizza på en av mina favorithak ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback