Pepparkaksmuffins

På söndag är det 1:a advent och idag har det börjat snöa i Stockholm (även om det tyvärr bara blir en grå sörja så snart snöflingorna landar på marken). Jag har tjuvstartat årets jul med härliga pepparkaksmuffins med cream cheese frosting. 
 
 
 
 

Pepparkaksmuffins

 
10-12 st stora muffins
 
Ingredienser
200 g rumsvarmt smör
5 dl farinsocker
4 ägg
3 dl gräddfil
6 dl vetemjöl
2 msk malen kanel
2 tsk malen kryddnejlika
2 tsk mald ingefära
2 tsk bikarbonat
 
Glasyr
400 g philadelphiaost
100 g rumsvarmt smör
4 msk vaniljsocker
stötta kardemummakärnor
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. 
2. Rör smör och farinsocker fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget och rör om i smeten mellan varje ägg. Rör ner gräddfilen.
3. Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat i en bunke och rör ner i smeten. Rör bara så pass länge att allt är väl blandat och du har en jämn smet.
4. Häll smeten i stora muffinsformar, ungefär halvvägs upp. Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Testa med en sticka som bör komma upp torr. Låt svalna.
5. Rör ihop alla ingredienser till glasyren. Bred eller spritsa glasyren på de avsvalnade muffinsarna.

Kanske gillar du också...

 
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Food around my World  

Vad smaskigt det ser ut! Och dina cupcakewraps var väldigt fina :)

   
   
patricia  

Men gud vilka härliga formar! Var ifrån?

Svar: Ja, visst är de fina :) De kommer från House Doctor.
mskafferi.blogg.se

   
   
Maria  

Men åhh.. Igår satt jag och pratade om att jag var sugen på att bara pepparkaksmuffins, och så kikar jag in här och vad ser jag; ett recept på just pepparkaksmuffins!! Perfekt!! Nu slipper jag googla :)

   
   
maria  

Så gott!

   
   
Julia - inredning och sött!  

Söker efter efterrätter att ha med till på lördag, men varför inte göra dessa godingar :-)

   
   
http://kortevighet.blogg.se  

Ah, dom ser helt jätte goda ut! Perfekt nu till första advent!

   
   
Emma  

Oj så goda de ser ut! :)

   
   
Martina  

Om man skulle använda pepparkakskryddor ist är det bara att byta ut kanel/kryddnejlika/ingefära mot lika mycket av det ist?? Ser ju galet gott ut :)

Svar: Ja, det borde funka alldeles utmärkt :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Sofia  

Ser riktigt goda ut! :-)

   
   
Amandas jul  

Superfina! Såg riktigt smaskigt ut :)

   
   
Maria  

Ser härligt goda ut! Måste definitivt testa att göra dem! :)

   
   
simone  

OMG så söta :)

   
   
william  

gott:D

   
   
Therese  

Tack snälla för inspirationen, ser verkligen gott ut!

   
   
Ida  

Jag åt faktiskt en pepparkaksmuffins igår, så hiiiimla gott!

   
   
Amanda [SPONTAN]  

Åh vad gott det ser ut! Måste testa att baka dessa :)

   
   
Ida Nilsson  

Snacka om att magen började kurra nu...

   
   
Eleonore- Kokboksutmaningen  

Mums så smarrigt! Skulle kunna tänka mig lite lingon eller ädelost i toppingen :D

   
   
Studentflickan  

Detta recept måste jag pröva till 1 advent... Ser jätte smarriga ut :)... Men det låter väldigt mycket med 5 dl farinsocker...kan man använda stevia istället ?

Svar: Ja, 5 dl låter kanske mycket, men det är fördelat på ganska många stora muffins. Jag har faktiskt aldrig använt stevia i bakning, så jag vågar inte svara på om det fungerar.
mskafferi.blogg.se

   
   
Bella Borgencrantz  

Ser farligt gott ut!

   
   
Junitjej  

Åh, vad gott!

   
   
Paulina Suonvieri  

ok, jag tror jag dör. fasiken vad gott! gissa vad jag ska göra imorgon till fredagsmys? ;)

   
   
Cindy  

åh, vad gott! :)

   
   
jessie  

Blir alltid så nyfiken på de fina och söta muffins formarna, så vart har du hittat de? :)

Kram <3

Svar: De kommer från House Doctor :) Finns bl.a i på PUB i Stockholm men går även att hitta på nätet, t.ex. här: http://mytivoli.se/index.php?route=product/product&path=69&product_id=434
mskafferi.blogg.se

   
   
Ida Sandberg  

måste provas och bjuda på i vinter!

   
   
Boel Engman  

Wow, dessa var riktigt fina. Jag har dock problem med att få till bra muffins. De blir ofta för torra och tråkiga, enligt min smak, men de som smakar säger att de är fantastiska.
Har du något tips i allmänhet för saftigare muffins?

Svar: Inte ha de inne i ugnen för länge så klart :) Sen kan man ju alltid trycka ner saker i smeten som gör muffinsen kladdigare, t.ex. dumlekola eller After Eight.
mskafferi.blogg.se

   
   
Bakmamman  

Måste bara säga att jag formligen avgudar din blogg och har testat flera recept :) kram

Svar: Tack så jättemycket för kommentaren, blir otroligt glad att du gillar bloggen =)
mskafferi.blogg.se

   
   
Annster  

Ser galet gott ut :)

   
   
filippa  

Myys! Kram

   
   
Elin  

Mums!!! smakar dem som mjuk pepparkaka då eller?? :)

Svar: Precis =)
mskafferi.blogg.se

   
   

Detta ska jag prova! :)

   
   
nicole  

Åh va fina! :)

   
   
Ebba Molin  

Åh så fina, mums!

   
   
Klokare bestyr | Med liten i famnen ♥  

Gud va gott det ser ut att vara! Och vilka snygga formar :)

   
   
Jasmine  

Mums, så gott! Det ser ut som ett lyckat resultat. Roligt!
Kram

   
   
Karin O  

De ser fantastiskt goda ut, vilket bra tips!:)

   
   
Anonym  

JAG ORKAR INTE vad undebart det ser ut! Ska också ikväll baka!!:)Tror det blir kladdkaka, så gott!

   
   
Hanna  

Ser HELT fantastiska ut!

   
   
matilda  

Låter gott! Måste testas :)

   
   
Mathilda  

Ser väldigt gott ut, måste testa nu när du vart så gullig och lagt ut receptet med :)

   
   
Kajsa  

Ojsan vad gott det ser ut!! Tack så mycket för receptet, nu ska här bakas!!:)

   
   
SEO Karina  

så läckra de ser ut, vattnas verkligen i munnen :D

   
   
Fotonich - Linn Lindhjem  

Underbart recept, skall allt testa detta:)

   
   
Viktoria  

Låter jättegott! Ska definitivt testa detta! :D

   
   
Elins blogg  

Mmm vad gott och fint!! Ha en bra dag.

   
   
sofia  

vilka fina formar!

   
   
Elin  

åh va gott , ser fina ut också!

   
   
milla  

Vilka härliga muffins :)

   
   
Isabelle Lindqvist  

Gud så gott!

   
   
Filippa  

Superfin blogg du har! :D Riktigt fina bilder också, ser otroligt gott ut! :D Kram på dig! ^^

Svar: Tack, vad kul att du tycker det :)
mskafferi.blogg.se

   
   
LINDA  

åh vad mumsigt det ser ut!! :D

   
   
mikaela  

Detta ska definitivt provas :)

   
   
Marja  

Vilka supertjusiga formar, vill ha!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback