Chokladpudding

Chokladpudding är en av de få ätbara saker jag nästan alltid köper färdiglagat eller i pulverform. I övrig är jag väldigt sparsam med att äta och köpa hel- och halvfabrikat. Dels för att jag tycker att det är godare och roligare att laga maten från scratch, och dels för att det känns som att man får i sig alldeles för många konstiga tillsatser.
 
    
Men chokladpudding i pulverform är jag faktiskt barnsligt förtjust i och det är även den efterrätt min dotter oftast väljer om hon får bestämma. Och då är det ju så himla smidigt att bara vispa ihop pulvret med lite mjölk, vänta en liten stund och sen är det klart!
 
 
Ikväll när det efterfrågades chokladpudding kände jag dock att jag vill testa något nytt för en gångs skull. Resultatet blev en väldigt god och uppskattad hemmagjord chokladpudding. Visst - det är lite krångligare, tar lite längre tid och du behöver lite fler ingredienser. Men gud så gott det blev!
 
 
Hemmagjord chokladpudding blir tyngre i konsistensen än den i pulverformat, så man behöver inte äta en lika stor portion för att chokladbehovet ska bli tillfredställt. Och som sagt - du slipper alla konstiga tillsatser.
 
Här kommer receptet! 
 

Chokladpudding

 
6 portioner
 
Ingredienser
1 1/2 dl strösocker
3 msk maizena
3/4 dl kakao
1 nypa salt
5 dl mjölk
4 äggulor
2 1/2 dl grädde
150 g mörk choklad (70%), hackad
vispad grädde
 
Gör så här:
1. Vispa ihop strösocker, maizena, kakao, salt och 2 1/2 dl mjölk i en bunke. Tillsätt äggulor och vispa tills allt är väl blandat. 
2. Koka upp resten av mjölken och grädden i en mellanstor kastrull. Häll långsamt den heta mjölken i bunken med kakaosmeten och vispa hela tiden så att du får en jämn smet. Häll tillbaka all smet i kastrullen och sjud på medelhög värme i 5-10 minuter tills smeten tjocknat (den ska kunna täcka baksidan av en träslev när den är klar). Vispa hela tiden så att smeten inte klumpar sig. Ta kastrullen från värmen och rör i den hackade chokladen tills den har smält. 
3. Häll smeten i 6 portionsskålar och låt stå i kylen tills de är kalla (minst 1 timme). Servera med vispad grädde,
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Food around my World  

Gud vad gott det ser ut!! Det måste jag pröva på någon helg, gillar heller inte att äta för mycket halvfabrikat. Tack för receptet och inspirationen. :)

   
   
Ida Sandberg  

Gud vad gott! Såg att per morberg gjorde chokladpudding igår på tv och har varit sugen sen dess! Måste göras!

   
   
Alexics  

Åh det ser så himla gott ut!

   
   
Tais  

yummers

   
   
Tais  

yummers

   
   
Tilde  

Det ser ju helt gudomligt gott ut!<33

   
   
Felicia  

Ahmen, det ser ju gott ut, och kanske inte alltför svårt, får testa ngn dag, mkkkt bättre än pulver måste jag tro ;) haha

puss

   
   
klara  

Mums! Det ska jag absolut testa någon dag. Tack!

   
   
Nina  

mums!!!

   
   
Bob Bobby  

Mums!! Detta måste jag prova!

   
   
Malin Inspiration & design  

Hej! Tack så jättemycket för tipset! Det ska jag absolut testa till helgen. Jag älskar chokladpudding och denna såg supersmarrig ut. :)

Ha en fortsatt trevlig kväll!
/Malin

   
   
katia  

Hej, hoppas din måndag har varit bra:)
Kram

   
   
Malin Sirviö  

det ser jättegott ut :D

   
   
SOFIA ღ  

Ser ju supergott ut :D
KRAM, kika gärna in på min blogg ifall du har lust ^^

   
   
Cecilia  

Herregud så fin bilder, blev väldigt chokladsugen nu!

   
   
emma  

Gud vad gott det ser ut!!

   
   
Alice (:  

Det måste jag testa! :D

   
   
Wiilow [Foto Tankar Känslor]  

Tack för receptet!
Mums

   
   
Sofia  

Åh, så gott med chokladpudding :-)

   
   
Eleonore- Kokboksutmaningen  

Åh jag älskar chokladpudding och måste prova detta någon gång, perfekt nyårsdessert kanske :D

   
   
Sandra  

Ser väldigt gott ut ! :))
jag måste bara ställa en konstig fråga, vad är maizena & var köper man de ? :)

Svar: Maizena är majsstärkelse och det finns i så gott som alla matbutiker. Brukar stå i närheten av mjöl, socker och bakprodukter.
mskafferi.blogg.se

   
   
Linda Grane  

Håller med "Food around my workd". Det ser verkligen gott ut! Sen gillar jag när man gör mat ifrån grunden. Ska absolut testa ditt recept!

//Linda "näringsfysiologen" Grane
http://lindagrane.blogg.se

   
   
aliengirl- artist,designer & actor  

Chockladpudding är så gott! :D

   
   
Alva Svensson  

åh vad gott det ser ut! :D

   
   
Elin  

Vad gott det ser ut. Såå sällan man ser folk göra chokladpudding på "riktigt" :D

   
   
Sandra Rosén Dahlgren  

Å det här måste ju provas! Kan tänka mig att det blir så mycket godare med hemagjort chokladpudding :)

   
   

Mmmm, detta ska jag prova. :)

   
   
Paulina Suonvieri  

WAAAAAAAAAAAA SÅ GOTT

   
   
Junitjej  

Tac för receptet! Vad roligt att inlägget hamnade på startsidan! HA en trevlig måndagskväll!

   
   
Kajsa  

Detta ska få bli helgens höjdpunkt!! Tack för receptet.:)

   
   
Sanna & Isabella  

Gud vad gott det ser ut att vara!
/Sanna

   
   
Agnes Bjurek  

Ser riktigt mumsigt ut! :D

   
   
EMMAS!  

mums:D

   
   
Helena  

Åh så gott! Det får jag testa på

   
   
Emilia  

Ser väldigt gott ut! :)

   
   
victoria  

Måste göras:)

   
   
lovisa/polichinelle  

gudars så gott!

   
   
VICTORIA  

Åh, vad gott!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Måste prova det någon gång!!!!!!!!!

   
   
Linnea - Livet som hobbyfotograf  

Åh va gott det ser ut! =)
Det där måste jag testa, jag som är en riktigt chokladpuddingsälskare. Men jag köper oftast färdiga blandningar som man bara blandar ut med mjölk. Det måste ju bara bli ännu godare när man gör det själv? Eller vad tyckte du? Blev det godare eller var det inte riktigt samma som den man är van att äta? =)

Svar: Den hemmagjorda varianten skiljer sig ju en del både i smak och konsistens från den i pulverform. Men på ett bra sätt :) Lite tyngre och mer chokladig.
mskafferi.blogg.se

   
   
Maddiie  

Det där måste jag bara testa jag som är helt tokig i choklad :D

   
   
Mette  

Gjorde en mjölkchokladpannacotta här om dagen & det är också suuupergott!

   
   
Cindy  

Åh, vad gott! :)

   
   
kristin  

här kommer ett aaaaningens enklare recept (låter inge gott men är HIMMELSKT)

200 gram marabou-choklad
2 dl gräddfil

smält chokladen och vispa i gräddfilen,
ställ i skålar i kylskåpet och
TADAAA ett par timmar senare kan du äta
världens godaste chokladpudding :D
enklare än så blir det inte!

Svar: Ja, det var verkligen ett enkelt recept :) Blir lite nyfiken att testa. Tack för tipset!
mskafferi.blogg.se

   
   
Dainty Decibel  

Oh! Äntligen!
Jag har längtat efter att trilla över ett recept på hemmagjord chokladpudding!
Min kompis gjorde det när vi var små...

   
   
simone  

Ska verkligen bli kul att prova på:)

   
   
EmmaWolfEricsson  

Gud va gott det ser ut ! ska pröva göra det imorgon till efterrätt till familjen :)

   
   
Ystra Virvelsvans - No Poo-frälst  

Detta måste helt enkelt testas. Men en fråga: Kan maizenan bytas ut mot t.ex. potatismjöl eller arrowrot?

Svar: Det vågar jag faktiskt inte svara på, men potatismjöl är ju också en stärkelse så det skulle kunna funka.
mskafferi.blogg.se

   
   
jessie  

Vad tycker du är godast hemmagjord eller i pulver form nu när du testat båda? :)

Kram <3

Svar: Svårt val faktiskt, jag gillar båda :) Men eftersom jag generellt är emot halvfabrikat säger jag den hemmagjorda.
mskafferi.blogg.se

   
   
Tina  

Ser för gott ut!! =)

   
   
Anne  

Det här receptet måste jag testa. Har provat flera oliak varianter på hemmagjord chokladpudding men inte hittat något jag gillar. Det här kanske är det rätta!? :)

   
   
Jasmine  

Tack för ett trevligt och fint inlägg. Dina bilder är riktigt bra, det ser ju så gott ut!
Kram

   
   
Sara  

Åh så gott, verkligen toppen för en chokladberoende som jag ;)

   
   
Josefine Svärd  

jag blev din 544:e följare (:

Svar: Vad kul :) Välkommen!
mskafferi.blogg.se

   
   
Karin  

Åh va sugen man blir!! Ser jätte gott ut! Perfekt om man har vännerna över på middag!! :)

   
   
Bella Borgencrantz  

Ser farligt gott ut! :)

   
   
Fotograf Annie  

Mumsigt, det där borde man prova o göra nån gång :)

   
   
Anna T - Nörd & Filmskapare  

Ååååh men mums så gott!!! <3

   
   
Kajsa  

mumsigt !

   
   
Anna  

Oj vad de såg smaskigt ut! :D

   
   
lindamarie holm  

Måse prova detta snart, ser fantastiskt gott ut!
Fin blogg!!

   
   
Gorana Kvocka  

Vad gott det ser ut! kolla min blogg, är ny

   
   
william  

gud avd gott:D

   
   
Olivia  

Åh, mumma

   
   

Hemmlagat är bäst! Tack för receptet.

   
   
Isabel  

Så gott med chokladpudding, så det kan nog vara värt att göra sin egna :)

   
   
svartrutig  

Jösses, chokladpudding som är så gott. Får ta och testa detta!
Många tycker min familj är konstig, men vi har alltid ananas och banan till. Och grädde såklart. Oj, vad sugen jag blev nu, fast jag inte ens ätit frukost.

   
   
Elin  

åh jag älskar efterätter med choklad. :)

   
   
Jenny  

Gott!! Ska testa göra detta på fredag! ;)

   
   
anette  

gud, det där såg helt himmelskt ut! choklad choklad!

   
   
skellhells.blogg.se  

Åh, så himla gott! Verkar ju inte så värst jobbigt att göra heller :)

   
   
Sophie  

Ser supergott ut! Älskar chokladpudding :D

   
   
conscious  

Men så härligt! Fina och aptitliga bilder må jag säga ;) Undra om man kan veva ihop en veg variant. Choklad hursom är det bästa!

   
   
Ninni - Vimsiga mamman  

amen fy va gott!

   
   
Bea  

Ja det är ju så otroligt gott med chokladpudding, kul , kanske man ska testa göra egen någon dag;)

   
   
Moa - Mamma till Ella ♡  

Åh va gott det där såg ut att vara då :)

   
   
sussi  

Det låter helt klart gott och värt att prova :)
Jag själv brukar vispa äggvita (å ev socker) jättefluffigt, nästan så det blir som marängsmet, sen vänder jag försiktigt ner kakao, blir också väldigt gott, fast kanske mer som mousse :)

Ha en trevlig kväll :)

   
   
   
Anonym  

Åh så gott! Och hemmagjort slår ju allt!

   
   
Joanna /byblondie.se  

Låter verkligen gott! :)
Gillar inte pulverchokladpudding så får nog testa den här istället :)

   
   
Ulrika - Fotograf u.norman  

Jag kan verkligen inte gå in på din blogg utan att vilja baka åtminstone ett eller två av recepten! Allt ser så otroligt gott ut! :P

   
   
jenny  

Chokladpudding är en av mina favoriter, måste testa det här receptet!!!

   
   
Minnesblogg till Michael Jackson  

hjälp! håller på med detta recept nu hehe och jag förstår inte 3/4?? hur mycket är det :(

Svar: 3/4 = tre fjärdedelar. Kort förklarat: en halv deciliter + en halv halv deciliter (inte riktikt en hel deciliter alltså).
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback