Mandelris med körsbärssås

2
OMG vad det snöar i Stockholm! Det här är nog den vitaste jul jag har varit med om sen jag flyttade till Stockholm, och som den norrlänning jag är tycker jag att det är underbart. Jag tar mycket hellre en kall och vit vinter än en varm och grå. Sen kan jag förstå att folk tycker det är jobbigt att skotta fram bilen eller sitta fast på tunnelbanan, men man får försöka ta det med ro helt enkelt - speciellt nu i juletider.
 
 
För snart är det ju jul! Shit, vad tiden går snabbt. Har ni hunnit köpa alla julklappar än? Det har inte jag så som vanligt kommer jag nog få springa runt och shoppa de sista dagarna innan julafton. Däremot köpte och klädde vi granen i torsdags. Jag tycker det är lite sent att ta in den bara några dagar innan julafton och njuter gärna av den lite längre tid. 
 
 
Ris à la malta är ju en populär efterrätt kring jul, men av någon anledning har jag aldrig varit speciellt förtjust i det. Däremot gillar jag en annan variant som mina danska släktingar brukar göra. I stort sett innebär det att man byter ut apelsinen mot mandel och serverar det hela tillsammans med körsbärssås. Mycket, mycket godare om ni frågar mig!

Mandelris med körsbärssås

 
2-3 portioner
 
Ingredienser
2 dl vispad grädde
1 dl sötmandel, skållad och hackad
3-4 droppar bittermandelolja
2 tsk vaniljsocker
färdigtköpt körsbärssås att servera till
 
Gör så här:
Rör ihop alla indredienser och servera med körsbärssåsen.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Emelie Petersson  

Detta ser underbart gott ut :-) Måste nog prova att göra det, perfekt till mig som älskar körsbär :-)

   
   
Monira  

Åh ja det låter mycket godare!! Kan nästan känna smaken av det.. låter hur gott som helst. I Libanon har vi också en variant där vi smaksätter den med apelsinblomvatten. Tycker även den är godare än ris ala malta :D

Svar: Det låter ju också gott :)
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback