Somrig spaghetti och köttfärssås

6
Min semester är slut, vilket känns så där om jag ska vara ärlig. Det är såååå segt att komma ur sängen på morgonen och det är seeeegt att sitta inne på kontoret hela dagarna. Min hjärna befinner sig fortfarande i "vacation mode" och jag har redan börjat drömma om en eventuell utlandssemester i vinter.
 
 
Nu är det dags att börja göra lite storkok igen för att kunna fylla lunchlådan. Den här smakrika köttfärssåsen är perfekt för det, speciellt om man som jag brukar träna på lunchen och behöver fylla på med lite extra energi.
 
Här kommer fler tips på vad som passar till lunchlådan:

Sallad med rostade rödbetor, feta och quinoa
 
Rostade grönsaker med couscous, räkor och harissa
 
Rostad potatissallad med kyckling och pesto
 
Chili
 
Pinjenötsbiffar med fetaostcrème
 
Kycklinggryta med spiskummin och chili
 

Somrig spaghetti och köttfärssås

 
4 potioner
 
Ingredienser
1 msk olivolja
1 gul lök, fint hackad
2 vitlöksklyftor, fint hackade
2 morötter, grovt rivna
500 g nötfärs
salt
nymalen svartpeppar
1 burk körsbärstomater
3 msk tomatpuré
1 msk strösocker
1/2 tsk malen kummin
1/2 tsk malen muskot
1 tsk paprikapulver
1 tsk malen koriander
1 köttbuljongtärning
5 dl vatten
 
Tillbehör
Tagliatelle till 4 personer, kokt enligt anvisningarna på förpackningen
ruccola
fetaost
 
Gör så här:
1. Fräs lök, vitlök och morötter i olivoljan i en gryta tills löken börjar bli mjuk. Tillsätt köttfärsen och bryn 3-4 minuter tills den blivit brun. Salta och peppra.
2. Tillsätt tomater, tomatpuré, socker och kryddor. Rör om och fräs i ca 2 minuter. Tillsätt vatten och buljongtärningen. Rör om. Låt puttra på svag värme under lock i 25-30 minuter.
3. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar. Servera med ruccola och smulad fetaost.

Kanske gillar du också...

 
   
Lasagne Bolognese
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Helena  

Köttfärssås är alltid gott oc kul med nya smaker i såsen!:)

   
   

Köttfärssås är så himla gott! Gissa vad vi åt i kväll? ;)

   
   
Olivia - drömmen mot att bli fotograf  

gud va gott de ser ut :D
kramis♥

   
   
Hanna  

Måste pröva nån gång! :)

   
   
Elfina ♥  

mm va mycket gott det fanns här hos dej=) du! jag har en tävling hos mig nu, en super lyxig presentask från NUXE skall lottas ut. Kom gärna förbi om du vill vara med=)

   
   
*  

Mmm, ser gott ut! Ska provas :)
Hoppas du har en fin vecka!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback