Kycklinggryta med spiskummin och chili

7
Här kommer receptet på en väldigt god och kryddstark kycklinggryta. Absolut godast blir den om man har tid att marinera kycklingen i kryddor och citronsaft ett par timmar eller till och med en dag innan man tillagar den. Kanske kan du marinera kycklingen under natten och sedan tillaga den till lunch eller middag? Men grytan blir jättegod även utan dessa förberedelser.

Kycklinggryta med spiskummin och chili


En kryddig och mycket god gryta med indiska influenser. Servera den med ris eller bulgur.

Ingredienser
4 st kycklingfiléer
3 vitlöksklyftor
1 1/2 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
chili efter tycke och smak
svartpeppar
saft från 1/2 citron
1 gul lök
1 burk hela, konserverade körsbärstomater
2 dl grädde
salt
färsk persilja

Gör så här:
1. Skär kycklingen i mindre bitar.
2. Krossa och hacka vitlöken fint, strö den tillsammans med spiskummin, paprikapulver, chili och svartpeppar över kycklingen. Pressa sist över citronsaften, blanda om väl. Nu beror det på hur mycket tid du har, om möjlighet finns låt det stå och marinera ett par timmar eller över dagen. Annars får det stå och gotta till sig medan du steker löken.
3. Skala och finhacka löken, stek den mjuk i en klick smör.  Lägg i kycklingen och låt den steka tills den fått fin färg runt om. Slå då över tomaterna och låt allt småkoka tills kycklingen är helt genomkokt, ca 20 minuter.
4. Häll i grädden och salta väl. Såsen får nu koka tills den tjocknar något.
5. Strö över färsk persilja.

Kanske gillar du också...





Chicken Cashew Fiskgryta Parisienne Renskavsgryta med
kantareller och lingon
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Wesslantjej  

Allting så verkligen supergott ut! Den där saffranslängden med både russin och mandelmassa skulle nog få mina smaklökar att göra loopingar i munnen;D

   
   
Anonym  

Ååhh dom släta bullarna ska jag prova och göra iaf! :D Dom såg rikitgt goda ut!

   
   
Design & Stuff  

Riktigt snygg blogg du har måste jag säga. Så himla kul o se, väldigt sällan man hittar en blogg som är välgjord. <3 Bokmärker denna!

   
   
Nina  

Vilken härlig blogg! Jag blir jätte hungrig och jag kommer defnitivt använda mig av flera av dessa recepten!

   
   
Alicia  

Mumms det här tyckte jag verkade jättegott! Jag tycker inte om att laga mat, för att det känns så krångligt och jag har så fruktansvärt dåligt självförtroende vad gäller matlagning så jag lagar liksom samma recept om och om igen ;P men nu blev jag inspirerad att testa det här! :) Gott gott, och glutenfritt :D

Ska spara din blogg bland favoriterna på bloglovin ^^

   
   
mirela  

Ser verkligen jättegoda ut!

Ska nog ta mig en liten runda till köket...

   
   
Lisa  

Tack för detta recept! Provade en variant av det och det blev supergott. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback