Chicken Cashew

Vi har en jättebra lite asiatisk supermarket i närheten av mitt kontor (vid Hötorget i Stockholm) och på vägen hem igår kilade jag in där för att fylla på skafferiet med lite nya spännande smaker. Fick bl.a. med mig rökt chilipasta, lite olika currysorter och fisksås. Min dotter älskar kyckling med cashewnötter så till middag igår blev det hennes favorit.

Chicken Cashew


4 portioner
200 gram kycklinglårfilé
1 röd chilifrukt
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
0,5 zucchini
1 morot
1 gul paprika
matolja
1 msk rökt chilipasta alt. röd currypasta
4 droppar sesamolja
2 krm korianderkrydda, mald
2 msk rödvins- eller risvinäger
4 msk sweet chilisås
3 msk fisksås
citronsaft
2 dl rostade cashewnötter
hackad salladslök
färsk koriander

Gör så här:
1. Strimla lök och chilifrukt, skala morötterna och skär tunna stavar av dessa. Skär zucchinin i halvmåneskivor och paprikan i större bitar. Strimla kycklingen i lagom stora bitar.
2. Heta upp pannan med matolja tillsammans med chili- eller currypastan och rör om. När pastan har jämnat ut sig i oljan tillsätt några droppar sesamolja och direkt efter kycklingen och korianderkrydda.
3. När kycklingen fått lite färg häller du bitarna i en skål så länge. Tillsätt grönsakerna i stekpannan. Ta de grönsaker som tar längst tid först. Pressa i vitlök, tillsätt vinägern och sweet chilisås och sist den strimlade chilifrukten. Stek i 3-4 minuter (inte för länge, rätten är godast när det är lite tuggmotstånd i grönsakerna), smaka av med fisksås och pressad citronsaft. Lägg tillbaka kycklingen och låt allt bli varmt.
4. Servera med jasminris. Garnera med cashewnötter, salladslök och lite färsk koriander.

Kanske gillar du också...





Rostade grönsaker med
couscous, räkor och
harissa
Laxburgare med
mangodressing
Örtkyckling
"allt på en plåt"
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Daniela  

Vilken härlig blogg du har! Nu har jag bara lite snabbt skummat igenom de första inläggen och jag måste säga att jag är fast. Tjusiga bilder, läckra kakor och bakverk, färgglada maträtter och inspirerande recept. Jag blir lika glad varje gång jag hittar en riktigt bra blogg, tack!

   
   
MYMiC  

men gud vad gott, blev inte nådigt hungrig!

Älskar också kyckling med cashewnötter >w<

   
   
Maria [Fotoblogg]  

Härlig blogg ;)

   
   
Moa - BEBIS I MAGEN ♥  

Mm mums va gott!

   
   
Anna  

Hade ingen matlust tills jag såg det där - Jisses vad gott det ser ut!

   
   
GJ  

Åh ckyckling med cashewnötter! Bokstavligen levde på det de två veckor jag var i Thailand sist. Tröttnade aldrig och tycker fortfarande att det är lika gott!

   
   
Linda  

Oj vilken fin och intressant blogg du har. Tipsade om dig på min blogg :)

   
   
Tina  

mums!

Toppen blogg.

   
   
dansa fastän hjärtat brister  

Åh, det där såg riktigt gott ut! Måste prova!

   
   
Emelie  

det ser vansinnigt gott ut.

   
   
karin  

Ser supergott ut! Måste testa :)

   
   
Pauline  

Det där lät så underbart gott. Jag älskar maträtter med kyckling i. Gör alltid samma kycklinggryta, eller bara steker kycklingen.

Tack för alla tips! Jag kommer testa på en massa recept som du skriver :)

   
   
Eleonore  

Detta lät ju underbart gott! Cashews är ju de bästa nötterna :D

   
   
Nathalie  

Gud, vad glad jag är för att jag hittade hit! Ingen mer ångest när man ska ha bjudning här hemma eller överraska älsklingen med en middag :)



Nathalie



http://nathalieornothing.tumblr.com

   
   
Mel  

Åh den här rätten ska vi prova, gott! Du tar väldigt fina bilder, man blir verkligen sugen på mat:-) Du inspirerar verkligen!

   
   

What's cookin' Steph?

I love that dish. You maybe would like 'Taste of Home' publication from here, it's really like your philosophy and recipes are tested in the 'test kitchen' and so guaranteed good.

Have a good weekend!

   
   
Hanna  

Gud så gott det ser ut! Jag älskar cashewnötter i maten. Men är inget fan av koriander....det kanske går lika bra utan? Eller kan man ta persilja ist?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback