Renskavsgryta med kantareller och lingon

1
Ibland har man riktigt dåliga matupplevelser. Så dåliga att man aldrig vill äta en maträtt eller råvara igen. För mig har renskav varit en sådan maträtt. För ganska många år sen gjorde jag ett försök att tillaga en renskavsgryta efter ett recept som jag hade hittat. Vet inte om det var fel på renskaven (min spontana känsla), receptet eller kocken (mest troligt) men det blev så gott som oätligt och jag har aldrig varit sugen på att prova något liknande igen.

Så härom dagen när vi var i mataffären och min pojkvän föreslog att vi skulle köpa älgskav muttrade jag till svar att han antagligen skulle få äta upp den själv. Men döm om min förvåning när jag kom hem idag och en renskavsgryta stod på bordet och smakade riktigt, riktigt gott.



Receptet kommer från Börje Salmings nya kokbok. Den mannen har tydligen fler talanger än hockey och kalsongdesign... Vi bytte ut Börjes rårörda lingon mot lingonsylten som jag kokade ihop härom veckan (funkade jättebra).

Renskav, kantareller och messmör - blir det mer höst än så?

Renskavsgryta med kantareller och lingon


4 portioner
1 gul lök
2 paket fryst renskav à 240 g
200 g färska kantareller
2 dl mellangrädde
5 dl vatten + 3 msk viltfond
2 msk messmör
1 tsk timjan
2 msk rårörda lingon
2 msk smör
salt och peppar
2 msk maizena + vatten

Gör så här:
1. Skala och hacka löken. Bryn den med köttet och 1 msk smör i en stor stekpanna. Krydda med 1/2 tsk salt och 1 krm svartpeppar. Lägg över köttet i en kastrull.
2. Stek kantarellerna gyllenbruna i 1 msk smör i stekpannan. Krydda med 2 krm salt och 1 krm svartpeppar. Tillsätt svampen till kastrullen med köttet.
3. Tillsätt grädde, vatten, fond, messmör och timjan. Låt koka på svag värme i ca 5 minuter.
4. Blanda i lingonen. Red av med maizena utblandat i lite vatten. Smaka av med salt och peppar.

Servera med kokt potatis.

Kanske gillar du också...





Örtkyckling Rostad potatissallad
med kyckling och pesto
Pinjenötsbiffar med
fetaostcréme
Kommentarer
Kommentarer
   
   
emelie  

himmel och pannkaka va gott, älskar renskav.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback