Chokladägg med vit chokladmousse och aprikossylt



Här kommer ett lite roligt tips till påsken. Kinderägg fyllda med vit chokladmousse och en rinnande "gula" gjord av aprikossylt. Några av er som redan testat receptet har kommit med förslag på att t.ex. använda sig av banan som gula istället. Vore jättekul om fler kommer med andra förslag, för faktum är att när jag åt mitt ägg tänkte jag att det kanske hade passat bättre med en gula som inte var så söt. Kanske en citroncréme? Blir som sagt bara glad för tips på hur man kan förbättra receptet!

Det ser bra mycket mer avancerat ut än vad det är, det är faktiskt väldigt enkelt. Var lite försiktig när du tar bort toppen på chokladäggen bara så att de inte spricker.

Kanske en passande dessert till påskbuffén?

Chokladägg med vit chokladmousse och aprikossylt


Ingredienser
8 kinderägg
1/2 dl vispgrädde
50 g vit choklad
1/2 dl kesella, 10%
1 msk aprikossylt
1 tsk vatten

Gör så här:
1. Skär bort så toppen på kinderäggen med en liten kniv. Skär bort så pass mycket att du kan plocka ut leksaken. Ställ chokladäggen i äggkoppar eller något annat som får dem att stå upprätt.
2. Smält den vita chokladen i en skål i mikron (se upp så att den inte blir bränd).
3. Vispa grädden men inte för hårt. Rör ner grädde och kesella i den smälta chokladen utan att röra för mycket.
4. Fyll kinderäggen med chokladmoussen med hjälp av en liten sked eller en sprits. Jämna till på toppen. Låt stå i kylskåpet i minst 30 minuter.
5. Blanda aprikossylt och vatten i en liten kastrull. Hetta upp under omrörning så att sylten "smälter". Låt svalna.
6. Ta ut chokladäggen 10 minuter innan servering. Gröp ett litet hål i moussen och häll lite aprikossylt i varje.

Kanske gillar du också...





Cheesecake Brownies Bakad choklad med
vaniljglass
Kokostoppar med vit
och mörk choklad
Kommentarer
Kommentarer
   
   
joanna-livet med aspergers syndrom  

Gud vad mysiga!:)

   
   
Caroline <3  

Ååh vad gott det ser ut! :D

   
   
Trixie  

Wow vad fina!! :)

   
   
Therese  

Gud så gott, fin blogg:)

   
   
Hanna  

Men gud vilken läcker. Ett måste till nästa år. I år blir det en påsktårta som ser ut som Lilleskutt. Titta in på min blogg får du se :) Glad Påsk

   
   
louise  

Dom ser goda ut, hade inte varit något fel med att smaka. :)

   
   
Julia - inredning & sött  

Men så himla finurligt! Nu fick jag en massa idéer. Tusen tack för den här inspirationen! Glad påsk!

   
   
Jannice  

Men oj, vilken bra blogg jag hittade här! =)

Ett jätteroligt recept och betydligt fler finns det, ser jag. Kul!

   
   
kiwiberries  

vilket roligt sätt att äta ägg på!! =)

   
   
Sara Rekvik  

Gud så fint och kreativt. Får man kanske prova göra :-)

   
   
Jeanette  

Åh!

Vilken underbar och kul idé!!! :D

Detta måste ju bara testas! :D

   
   
Linnea, 17år& mamma  

Vilken kul ide! Ska provas snarast :)

   
   
Jenny - Hugos mamma  

Vilken rolig & klockren dessert till påsk!:)

   
   
Ivana  

Smart idé! Det ska jag prova:)

   
   
Bodypalace  

vad fiffigt! :D men det är nog inte direkt någon smaksensation hehe :P

   
   
Tess  

Glad Påsk!

Hoppas du får en bra helg & att den inte kommer att kännas allt för lång ;D hihi

Kram!

   
   
Linda-matstugan  

Verkligen rolig idé! Vilken fin och inspirerande blogg! Glad Påsk/Linda

   
   
Andrea  

Vad gott det låter :D

   
   
Neah  

Herregud vilken rolig idé! Ser sjukt gott ut!

   
   
Erica  

Väldigt fint och roligt påskttips, och det både ser väldigt gott ut och låter väldigt gott! :-D

   
   
Jeanette  

Vilken sjukt rolig idé! Det ser verkligen ut som ägg.

Den här sparar vi! :)



   
   
Rebeccas matblogg <3  

vilken bra idé! påskigt och gott :)

   
   
Eleonore- Kokboksutmaningen!  

Hihi vilken rolig idé, sitter just nu och letar efter en påskinspirerad kaka eller efterrätt och detta var ju perfekt :D

Glad påsk!

   
   
Martina  

Vilket fiffig bakelse! Väldigt annorlunda. Måste prova på den också:)

   
   
Jessica Molin  

Haha, vilket roligt tips :)

   
   
Rebecka Berg  

åh, så häftiga! Kanske man ska testa... (:

   
   
sara  

käckt!

   
   
Anna  

Ska verkligen testa dessa.. Tack :)

   
   
Louise  

Åh vad gott det låter!

   
   
Eleanor  

Verkar perfekt till påsk :D ska prova... :)

   
   
Carros Beauty - en Skönhetsblogg  

men gud vad häftigt!

Tyckte först att det såg riktigt äckligt ut, trodde du hade doppat kokta ägg i choklad, haha.

   
   
Oliviasphotolife  

Åh nice!

   
   
ELLEN  

Guu så gott! :)

   
   
Erika  

Såna här måste jag prova! :)

   
   
Josefin  

Vilken smart ide! ;) Fiin blogg!

   
   
ebba  

Aww, vad sööta!

Ska nog överraska de här hemma med dehär under påskhelgen, tror det kommer gå hem! 110%

Är receptet till 8 ägg då eftersom man behöver 8 chokladägg?

   
   
mee  

OMG vad smart !! Måste bara prova ^^

   
   
ewelina - modell  

Vad smart! Måste helt klart testa!



KRAM

   
   
Johanna (^.^)  

nämen så smart och gulligt , trodde först att det va ett riktigt ägg:D

allt bra idag :)?

   
   
madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD  

Åh vad häftigt! Jag har gjort egen Påsktårta och det var inte heller så avancerat som jag trodde det skulle vara. Kul när man blir överraskad åt det hållet :-)

   
   
Sofie DJ  

Vad häftigt och gott det ser ut :)!

   
   
Sarah  

Åh det såg så gott ut! :)

   
   
Marinda Gadén  

De ska jag göra! :D Tack för tipset ! :)

   
   
Beatrice  

Vilken otroligt rolig idé! Vad kreativa och påhittiga människor det finns :D

   
   
Natalie Markusson  

Det där har man bra lust att testa :)

   
   
▲ cindyvuong  

Åh, vad gott det ser ut! :)

Ha en fin dag!

   
   
Ninni  

Men shit va coolt!!

   
   
TIDSTJUVEN  

Wow, så tjusigt! :D Ser både lyxigt och himla gott ut.

   
   
Raven  

Vilken underbar idé!!!

   
   
mwiklund - fotoblogg  

haha shit, innan jag läste vad det gula var trodde jag att det var ett riktigt ägg du hade haft choklad runt ;) Men riktigt snyggt och fyndigt! :)

   
   
Felicia  

Vad gott det ser ut :)

Vad händer idag då?

   
   
Lina  

Rolig idé! Ser gott ut med.

   
   
Clara  

Åhh vill göra!!

   
   
Emine  

Åh Gud vad gott

   
   
Caroline  

Hej! Jättefina och säkert supergoda =) Ha en bra helg!

   
   
Hannah  

Oj ved cool! :D

   
   
Frida - Fridasplaacee <3  

Vilken rolig liten dessert! :) Och det ser gott ut också! :D Dessutom är det kul med en blogg som det finns bra recept med! Bra idé! :D Kramar.

   
   
Katja  

åh vilken kul idé. är det ditt eget påfund ?

   
   
Anna  

Åh den kommer jag att "sno" ;) perfekt dessert. TAck och trevlig påsk

   
   
maja.  

åh vad gott!

   
   

najs!

   
   
Beatrice, mamma till Devin och Lili  

Men vilken bra ide! Vilken rolig grej! :D

   
   
sofia  

nej vad kul det såg ut! :D gott.

   
   
mums familjen  

VÄLDIGT kreativt..coolt..gillar vi

   
   
Victoria  

Fiffigt! :D

   
   
Fia  

vilken rolig ide. Den skall läggas på minnet.

   
   
bella  

haha kul ideé :P trodde först det var ett riktigt ägg med choklad på

   
   
DAVID  

Snyygt! Och gott! :)

   
   
jennifer - mamma i maj  

ser faktiskt riktigt gott ut!

   
   
Emelie - mamma till Wilma 5 år, väntar lillebror i sep  

Åh vilken Rolig grej :D ser ju smaskens ut!

   
   
AMAIA - Mitt liv i Thailand!  

haha, herregud. jag vet inte vad jag ska ta mig till, måste typ släppa allt och sticka till affären nu genast och göra detta recept <3

   
   
Maddyz-Fotoblogg  

Åh jag måste bara prova, ser toppengoda ut!

   
   
Jasmine  

Du har verkligen lyckats! Skapelsen ser ut att vara på riktig och jag hade inte kunnat tro att det kunde vara något gott. Så roligt, tack för att du delar med dig.

Glad påsk!

Kram

   
   
   
Maria. - BLOGGEN OM MIG OCH MIN LUNGSJUKA MAMMA.  

Ååååh, vad gott det ser ut! Smart idé. :)

   
   
Rebecca - the diary  

ser mumsigt ut :) !

   
   
Annie  

Det här kommer jag definitivt göra idag! Mot affären, nu pronto :)

   
   
Marie  

Testat! Gjorde ägghalvor, funkade lika bra. Supergoda, asbra recept!!!

   
   
Sheila  

Wow!! :D

   
   
Sara  

Gud vad gott det verkar! Kanske ska överaska mamma med en sådan ikväll! ;) Glad Påsk!

   
   
Sarah  

Oh, vad gott :D

   
   
Anna  

GUd vad roligt :} Jag skrev ett inlägg där jag använde ditt recept och även din bild. Jag länkade självklart tydligt, i texten och även på bilden som jag satt ihop. Hoppas det är okej. Annars får du säga till, så tar jag bort det. Kram!

   
   
Sofia  

Jäklar vad kreativt. :D Låter supergott. :)

   
   
G  

Grymt! Ser supergott ut! Hur kom du på den iden?

   
   
Matilda - Livet som ung shoppinggalen tvåbarnsmamma  

Måste testas! Osäker på hur aprikossylt smakar med chokladpudding bara :/

   
   
Nellie,Sara,Wilma  

Wow!

Det måste vi testa!

   
   
tove N. - towwis  

Haha vilken rolig ide! Det måste jag prova någon gång. :D

   
   
Linda  

Å så gott det såg ut! Och vilken fin äggkopp!

   
   
sanna♥  

Gud vad coolt! Det måste jag verkligen testa :D

   
   
Selma  

Sjukt bra blogg! Nu vet jag var jag ska kolla recept någonstans i framtiden :D

   
   
Cassandra  

Det ser ut att vara jättegott! Måste testa det :)

   
   
Märta <3  

MÅSTE GÖRA DET!!!!!!!!!!!!! TAAAACK!!!!!!!!!! :D

   
   
Felicia - Islandspower  

Vad gott!

   
   
lillaB  

Först när jag tittade tänkte jag uhh... vanligt ägg i chokladägg men sedan läste jag och tänkte namm vad gott det ser ut. Titta gärna min blogg.

   
   
LOUiSE/ΓO∩!SE  

Fiffigt ^^



Glad påsk!

   
   
Carro  

åh vad gott det ser ut!!

   
   
IDA  

Gud, så fina! Trodde det var ett riktigt, chokladdoppat ägg först, såg så verklighetstroget ut! :)

   
   
Clara  

Wow vad häftiga och jätte fina ! Sådana ska jag prova att göra ! Är de okej om jag lånar bilden till min blogg? Jag länkar även till din isåntfall :)

   
   
vintage engagement rings  

This looks amazing... I must try this!

   
   
Amanda  

testade göra såklart så gulliga, kan säga att du var skit duktig, våra gick av på mitten förutom det sista ägget ;) Nu är dom i kylen!

   
   
Mooa  

Går bra med banan som gula också! Blir dock inte lika gult, men det var riktigt gott!

   
   
Miranda  

Fiffigt! :)

   
   
Joans  

Satan vad coolt =) fast jag får nog be om hjälp där, för jag har på tok för stora händer och fingrar för att kunna trixa med sådant där xD



Glad påsk på dig btw!

   
   
Dragana  

Ser så gott ut! =)

   
   
Junitjej  

Åh, så gott det verkar!!!!

   
   
Emilia  

Det verkar ju jättegott och vilken rolig idé! =)

   
   
Sara  

Vad gott! Detta måste jag testa:) gillar din blogg!

   
   
JonnaK  

Mumsigt :)

   
   
anna  

oj vad häftigt, riktigt rolig idé

   
   
Elin  

o gu va häftigt! När jag såg det på förstasidan på blogg.se trodde jag att du hade toppat ett ägg i choklad först =)

   
   
Fantasy Realm  

Oj vad häftig! :D

   
   
Alexandra - Pysselmaniker  

Jag som försökte gjuta chokladskal i äggskal, varför tänkte jag inte på kinderägg på direkten!? Tack för tipset :D

   
   
Hanna - mamma till ღNeoღ  

WOW!! måste testa nån gång... ascoola! trodde det va riktiga först och tänkte "urk", haha!



GLAD PÅSK på dig! ^^

   
   
LENA  

Åh guud så gott! :D måste provas ;) kram!

   
   
Johanna  

Har precis provat receptet på min familj, vi ger dom 3tummar upp av 3 möjliga! Riktigt goda!

   
   
jasmin  

coolt

   
   
emilia  

oj va häftigt! Jag trodde först att det var ett riktigt ägg doppat i choklad, haha! ;)

   
   
facebylinda  

Gud vad smart med kinderägget!!

   
   
Miss C  

Ser/låter inte nådigt gott... Jäklar! Snygg blogg.

   
   
Anna  

hah fett coolt!!

   
   
Chokladfreaks  

Åh vilken och häftig idé, de ser jättefina ut! Glad påsk!

   
   
Agnes ❤  

Så smart! Tar nog lite tid att göra haha. Bloglovinbyte? :)

   
   
Maria  

Jätte kul idé, måste jag testa!!!



(idag gjorde jag din vita choklad kladdkaka, 2st som avnjöts hemma mos svärmor - MUMS! Blev supergott med hallon till!)

   
   
JOSEFIN - CHASING THE HOLLYWOOD DREAM  

cooolt! måste vare riktigt gott :) får ta och testa någon gång

   
   
Lova  

Det verkar gott! :D

   
   
Julia  

Vilken härlig idé! Trodde först att det var ett riktigt ägg! ^^

Jättefin blogg! :)

   
   
INNA  

OJJ wow

   
   
Annster  

Häftigt :)

   
   
jessie  

Det här receptet var ju riktigt fyndigt! Det ser precis ut som ett riktigt kokt ägg.

Hur kom du på denna idén?



Kram <3

   
   
Cissi Par  

Gu vilken bra idé! =) Blir verkligen sugen på att testa detta! =)

   
   
mikaela  

Va coolt! :D

   
   
Anonym sång  

ska testa detta direkt! tack :)



kolla gärna in mina sångklipp på min blogg http://anonymsang.blogg.se/ . Puss :)

   
   
Billy  

Vilket roligt och troligtvis gott påskpyssel.

   
   
Malin  

Tack för tipset! De där ska jag göra i morgon. Lite förvirrande dock att det ser ut som ett riktigt ägg men smakar bra mycket godare :P

   
   
Cajsa Torres  

Åh va fina ! , ska testa att göra dom till i kväll (:

/ www.chawey.blogg.se

   
   
Mitt skafferi  

Åh vad kul med all positiv respons och att så många redan verkar ha testat receptet! Glad påsk på er alla :)



Till er som undrar om ni får låna bilden till er egen blogg är det ok, så länge ni skriver klart och tydligt vart bilden och receptet kommer ifrån och länkar hit.

   
   
Malin [14år och utan pappa]  

Ojj nej men va skoj, det måste testas! :D

   
   
Alice o Emma <3  

Tack för inspirationen! ska nog göra den till ikväll! :D

   
   
Frida  

Det ser nästan för äkta ut haha! Vet inte om jag skulle våga äta det helt ärligt hur gott det än låter :p

   
   
Annelie  

Vilken kul idé! :)

   
   
Evelina  

Vad fyndigt! Synd att jag såg det EFTER jag redan gjorte efterrätt här hemma:/Får bli nästa påsk:)

   
   
Nora  

Mums! vad smarrigt, jag skulle absolut vilja göra detta om det inte var för att jag är så otroligt klantig i köket...

   
   
Simone  

Åååh va roligt, ser riktigt äkta ut med innehållet :D

   
   
Hagelstorm  

himla snygg!

   
   
My  

Ser jätte gott ut :D

   
   
Sigrid  

Det där var ju rätt smart ändå! :)

   
   
Elisabeth  

Ser jättegott ut =)

   
   
neli  

men gud va gott det ser ut!!

   
   
Ida  

Tänkte jag skulle testa dom äggen till middagen i morgon:) ser gott och lite roligt ut:)

   
   

Hej!

Jag måste bara skriva till dig att vilka fantastiska recept du ger!

Din himmelska lax med hummersås är en nykrönt favorit hos mig och min sambo, för att bara nämna en av ett mångfald av dina tips som vi prövat på! Aiolin - farligt god!

Nästa gång jag har tillställning hemma hos mig ska jag bestämt pröva på dina Brownies och Äppelpaj.

Keep up the good work och lycka till! :)

   
   
fotograbben.blogg.se  

gooottt!!!!!

   
   
Andrea  

Låter perfa!! och gott ser det ut att va också!

   
   
LORISSA LOVEBOMB  

så vansinnigt fint och det låter oerhört gott också :)

   
   
nicki  

vilken smart ide och fint var det också

   
   
Debbie  

Nu har jag gjort de!! Jihooo vad snygga. Imorgon ska jag bjuda på påskfika. Tack för ett super roligt och enkelt recept. : ))

   
   
Elsa  

SHIIT asså! Trodde först att det var ett riktigt ägg men med choklad runt, sen när jag läste texten så såg jag. Fin design också!

/Elsa.

   
   
Ida  

Vilket roligt desserttips! Jag brukar göra "skålar" av vit choklad så det ser ut som äggskal och sen ha i vit choklad på påsken, men det här var ju mycket roligare!

   
   
Sofie Persson  

Super idé!!!

   
   
Jossie  

vilken fin blogg du har :)

   
   
Pyssel  

ÅÅ! Vad kul måste testa :)

   
   
Carro  

Så kreativt! Kul!

   
   
Therese  

Fan va gott det ser ut, till och med mamma ville testa göra sånna !!

   
   
Anna  

Åh, gottigt! =)

   
   
Märta <3  

Härligt recept!!!!! Ska göra det någon gång!!!!! :D Kul att du kom på förstasidan av blogg.se också!!!!! :D

   
   
Alice  

Hej! Gjorde dom igår tillsammans med min mamma! Det blev inte lika fint men väldigt goda! Tack för det as-braiga tipset! Kolla på min blogg för bilder! Kram!

   
   
Linnea  

Jag tänkte "hur tusan har hon fått i ett ägg i kinderägget?" Riktigt rolig idé! Dock funderar jag på om man ska testa med lite vispad grädde eftersom kinderägg är så himla sött redan. Ja det här måste testas! :)

   
   
MIXA  

Mums,det ser så himla gott ut!Måste ju testa nån gång!

   
   
Emma  

vilken rolig ide :)

kanske man ska testa!

   
   
Anna  

Vilken häftig idé. Man kanske kunde använda lemoncurd istället för aprikossylt? Citron och vitchoklad brukar gifta sig fint :-)

   
   

Hej, allt ser jättefestligt och gott ut! Du är jätteduktig :D

kan du snälla kolla den är videon? http://bit.ly/Hp6fWQ

   
   
Lillis  

Så himla bra idé =)

   
   
yasmine modell mamma och fru  

super fint

   
   
Anna  

Hej.

Undrar om jag skulle kunna få låna din bild då min kamera slutade fungera mitt under påsk stöket. Gjorde denna men blev tyvärr utan bild.

Mvh Anna

   
   
Madeleine  

jätte fin blogg du har



kolla min och min storasysters blogg





ha en bra kväll

   
   
Tindra-livet i London  

coooolt!



Jätte fin blogg!

   
   
Elin  

Häftigt! Ser jättegott ut :)

   
   
Nödladdare  

Jag smälter toppen igen mina ägg med en varm kniv. En trevlig extra överraskning när de serveras!

   
   
Sophia  

Shit vilka häftiga!

   
   
Rebecka  

Vilken fiffig idé

   
   
Sara  

Men oj så gott, och rolig idé :)

   
   
GJ  

Ser ut att vara och låter helt fantastiskt gott!

   
   
Josefine  

Vilken underbart kreativ idé!

   
   
Ella  

Gud så söta! Goda ser dom också ut att vara! Har en liten fråga & den är var du hittar all din bak/mat inspiration? Tacksam för svar ;) Kram

   
   
Mitt skafferi  

Ella: På din fråga vart jag hittar min inspiration måste jag nog svara att jag är en riktig receptknarkare :) Jag är ständigt på jakt efter nya recept att testa. Jag har ett gäng kokböcker hemma och prenumererar på Elle mat & vin, men den senaste tiden har min största inspiration varit andra matbloggar. Det finns hur många som helst, speciellt i USA och Australien. Det är bara att googla :) Men ska jag tipsa om någon blog här så är det nog http://www.loveandoliveoil.com/. Där hittar du massor av smarriga recept och fina bilder.

Sen så är det ju faktiskt så att jag absolut inte kan ta åt mig äran för alla recept jag publicerar på bloggen, vilket jag ju också skriver i så fall. T.ex. har jag gjort en hel del recept ur Leila Lindholms kokböcker.

Lycka till! /Stephanie

   
   
Mitt skafferi  

Anna: Vad kul att du testade receptet :) Det går bra att låna bilden bara du skriver att den och receptet kommer från min blogg.

/Stephanie

   
   
Mitt skafferi  

Emilia (och alla andra som skriver så snälla saker om min blogg): Jag blir så otroligt glad att du gillar recepten och har testat flera av dem. Det är ju det som är meningen med bloggen :)



Laxen i hummersås är även en favorit här hemma hos oss, men jag tycker att du ska testa mina enchiladas också, de var riktigt goda!



Hoppas du hade en jättebra påsk!

Kram Stephanie

   
   
elisa  

Tackar så mycket för detta recept.

STOR hit hos oss!



mvh,

elisa

   
   
Madeleine  

super rolig idé! :)

   
   
Helena  

Jättefin blogg du har! Oh verkligen en kul ide! :)

   
   
Julia Gadd  

Haha, bra tips!:)

   
   
Emma  

Jag testade den och den blev sjukt gott!

   
   

Jättefina ägg! Jag gjorde efter detta receptet idag, men jag tredubblade receptet till 12 ägg, och det blev lagom mängd mousse. Därför undrar jag om den satsen verkligen räckte till 8 ägg?
Det blev väldigt gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback