Jordgubbs- och yoghurtpinnar

I sommar tänker jag äta massor av glass! Och framför allt tänker jag försöka göra så mycket hemmagjord glass som möjligt. Jag har samlat på mig ett stort antal recept och idéer som jag ser fram emot att få testa, det finns ju så otroligt många möjligheter med glass.

Problemet är bara att min frys alltid är proppfull. Jag har en glassmaskin som behöver kylas ner ordentligt innan användning, men det får ju för fasiken aldrig plats i frysen! Så nu pågår projekt "äta-ur-frysen" här hemma. För glassmaskinen, den ska in!


I helgen gjorde vi i alla fall hemmagjorda glasspinnar med fräsch yoghurtglass och det är ju inte så pjåkigt det heller. Lätt är det och endast fyra ingredienser. Billiga och söta små glassformar finns på IKEA.

Jordgubbs- och yoghurtpinnar


6 st

Ingredienser
ca 25 st jordgubbar
5 msk flytande honung
1 msk vaniljextrakt
2 1/2 dl mild grekisk yoghurt

Gör så här:
1. Skär jordgubbarna i mindre bitar och blanda dem med honungen och vaniljextraktet i en tjockbottnad kastrull. Låt koka upp. Sänk värmen och låt sjuda tills jordgubbarna börjat bli mosiga och du har som en lös sylt. Låt svalna.
2. Blanda jordgubbsmixen med den grekiska yoghurten i en bunke.
3. Fyll glassformarna med blandningen och frys i minst 2 timmar eller tills hårda. Ta ut ur frysen några minuter innan du tänker äta dem så lossnar de lättare från formarna.

Kanske gillar du också...





Frozen Cheesecake Vaniljgratinerade
rabarber
Marängswiss Deluxe
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Sabina  

Detta måste jag prova!!

   
   
Sabina  

Hej! Jag undrar vart du köper dessa glasstrutar?

   
   
Emilia  

Var hittar jag vaniljextrakt?

   
   
Linn  

Gott! Kan tänka mig att dom påminner lite om frozen yoghurt som jag lade för någon dag sen :)

   
   
My  

Funkar vaniljsocker som vaniljextrakt eller är det flytande "gojs" som gäller? :)

   
   
Elin  

Nam! Hjemmelaget is er kjempe godt :-)

   
   
NB  

Jag såg dessa "glassformar" då jag var på IKEA för ett tag sedan, eller iallafall nått liknande. Visst finns dessa i blått eller grönt också? Fast jag köpte inte några, då jag har nått liknande hemma redan. Jag har sett så många bra ingredienser till att göra egen glass (ditt inräknat såklart), att nu blir det att göra egen glass i sommar! :)

   
   
Mitt skafferi  

Sabina och NB: Glassformarna finns på IKEA i färgerna blå/grön och rosa/gul. Kostar endast 19 kr!



Emilia och My: Vanilj extrakt är vaniljsmak i flytande form skulle man kunna säga. Brukar användas mycket i amerikanska recept. I Stockholm har jag sett det i vissa välsorterade mataffärer, har också sett att det finns på Systrarna Voltaire i Pubhuset.

Men i bakrecept går det jättebra att byta ut det mot vaniljsocker. Just i det här receptet skulle jag nästa rekommender att man ersätter det med en halv urskrapad vaniljstång som får koka tillsammans med jordgubbarna.



   
   
Therese  

Hej!



Vilken grym blogg med massa goda recept! Du hamnar helt klart bland mina favoritsidor nu, tack för härlig läsning! :)



Kram

   
   
Mary  

Mums!! ^.^ vilket bra tips!

   
   
Nena  

Massor med barndomsminnen kommer upp nar jag ser sadana glasspinnar. Min mamma lagade ocksa till sadan glass till oss hemma och gud sa gott det var, det var lange sedan jag gjorde dem sist...ska se till och testa ditt nu i helgen:)) Tack for idèen!

   
   
Ann-Sofi MATSAFARI  

Mmm så gott och somrigt:)

   
   
Jozze  

Gud vad gott !! Jättefina bilder du tar! Systemkamera eller mobil ? :)

   
   
Maria  

Ser mycket gott ut! Ha en fin söndag! :)

   
   
Hanna-chan  

Ett annat tips är att fylla glasspinnarna med nyponsoppa! :D

   
   
Eleonore- Kokboksutmaningen  

Så goda de ser ut, måste göras nu till sommaren! Perfekt när halva familjen går på lchf med :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback