Mormorskaka

2
Det här receptet kommer från min älskade farmor (även om kakan lite motsägelsefullt heter Mormorskaka). Gräddfil istället för mjölk ger kakan en lite annan karaktär och kanelen gör den extra god!


Mormorskaka


2,5 dl gräddfil
1 tsk bikarbonat
175 g smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Fyllning:
1 dl strösocker blandat med 1 tsk kanel

Gör så här:
1. Blanda gräddfil och bikarbonat i en skål.
2. Rör smör och socker pösigt.
3. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
4. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt. Rör ner blandningen i äggsmeten omväxlande med gräddfilen.
5. Varva smet och fyllning i en smord och bröad form (2 liter). Avsluta med att strö socker och kanel över ytan.
6. Grädda i 175 grader 45-60 min.

Kanske gillar du också...





Farmors enkla
äppelkaka
Choklad- och
bananmuffins
Bullar med mandelmassa
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Sannas Goda  

Den ser jättegod ut!

   
   
Anonym  

snälla jobba hos mig jag ger dig 1 000 per vecka


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback