Grönsakssoppa med pistou

6
Idag åkte vinterjackan fram. Officiellt sett kanske inte vintern har början än, och jag råkar faktiskt höra till dem som gillar hösten, men jag hatar att frysa. Så när termometern visade 8 grader imorse var det inte svårt att bestämma sig för att ta en tjockare jacka.
 
Och vad är bättre en fuktig och kall höstdag än en skål med rykande het soppa? Inte mycket.
 
 

Grönsakssoppa med pistou

 
3-4 portioner
 
Ingredienser
2 msk olivolja
1/2 gul lök, hackad
1 purjolök, skivad
2 vitlöksklyftor, finhackade
3 potatisar, hackade
2 morötter, hackade
1/2 zucchini, hackad
1 lagerblad
1/2 msk persilja, hackad
100 g haricots verts
1 burk (400 g) avrunna bönor, t.ex. cannellini eller borlotti
1 burk (400 g) krossade tomater
2 msk tomatpuré
salt & nymald svartpeppar
vatten
 
Pistou
3 vitlöksklyftor
en näve färska basilikablad
flingsalt
50 g riven parmesanost
2 msk olivolja
 
Gör så här:
1. Värm olivoljan i en stor kastrull. Fräs lök, purjolök och vitlök på medelhög värme i ca 5 minuter.
2. Tillsätt övriga ingredienser. Häll på vatten så att det täcker. Salta och peppra. Sjud soppan tills grönsakerna är mjuka (ju mindre bitar du skurit dem i desto snabbare går det). Tillsätt eventuellt mer vatten om soppan blir för tjock. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar. 
3. Pistou: Mixa vitlök, basilika och flingsalt. Rör i parmesanost och olivolja. Servera soppan med en klick pistou.

Kanske gillar du också...

 
Chili
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Sofie  

Åh vad gott och värmande nu! Vi hade 2 grader i morse.. så nog tusan är det vinter!! ;)

   
   
Sara  

Ja, det är verkligen sopptider! Väldigt inspirerande recept och bild! på matgladabarnsblogg.se bjuder jag på tomat- och linssoppa idag.

   
   
Frida  

Det här ska jag laga när mina quinoabiffar (enligt recept från dig) tar slut! Mums!

   
   
anna  

åh, det ser så gott ut!

   
   
Linda  

Har nyss ätit lite av den där! Super god!!!

Svar: Vad kul att du gillade soppan :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Ella  

Soppa är verkligen höst och vinter mat! Själv åt jag kronärtskocksoppa igår. Ser iaf supergott ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback