Citroncheesecake med färska bär

Ok, nu måste jag faktiskt få skryta lite...

Jag tror jag har bakat den godaste cheesecaken, EVER! Jag gjorde den igår och hade tänkt att vi skulle äta den ikväll. Men jag kunde liksom inte riktigt hålla mig, var bara tvungen att tjuvsmaka en liten liten bit efter lunchen. Och sen kunde jag inte sluta äta den...


Jag älskar verkligen cheesecake och har provat otaliga recept i jakten på den perfekta cheesecaken. Ibland har de blivit helt ok, ibland inte. Ibland har resultatet blivit gott men ändå inte så lyckat pga. sprickor i kakan som inte ser speciellt snyggt ut.

Men nu tror jag faktiskt att min jakt är över. Den här cheesecaken var helt otroligt krämig med en frisk smak av citron. Och inga sprickor! Vill man ha en mer naturell smak kan man bara utesluta eller minska mängden rivet citronskal.

Det enda negativa med en cheesecake är att det kräver lite planering. Receptet är absolut inte krångligt, men den ska stå nästa 2 timmar i ugnen och sedan ytterligare 5-6 i kylskåpet innan den fått rätt konsistens. Så om ni tänker att det här skulle kunna vara en passande efterrätt till kvällens valborgsfirande måste jag tyvärr göra er besvikna. Men om ni gör den nu kan ni njuta av den imorgon!

Citroncheesecake med färska bär


Ingredienser

Kakbotten
300 g digestivekex
3 msk strösocker
drygt 100 smält smör

Cheesecakesmet
900 g philiadelphiaost
3 dl strösocker
1,8 dl grädde
4 stora ägg
rivet skal av 2 citroner
1 msk vaniljextrakt (eller vaniljsocker)

Topping
Rikligt med färska bär, t.ex. hallon och blåbär

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Kläd noggrant botten på en ugnsform med löstagbar kant (23 cm i diameter) med ugnsfolie. Detta för att inget vatten ska kunna sippra in i formen när du senare gräddar cheesecaken i vattenbad.
3. Mixa ingredienserna till kakbottnen i en matberedare tills bara smulor av digistivekexen återstår. Tryck ut digestiveblandningen i bottnen på ugnsformen och ca 2 cm upp längs kanten (min kakbotten gick lite för högt upp, det blir finare om mer av cheesecakesmeten syns). Använd baksidan av en sked för att jämna till kakbottnen. Grädda 7 minuter i ugnen och låt sedan svalna.
4. Sätt en stor kastrull med vatten på spisen och börja koka upp.
5. Vispa strösocker, philadelphiaost och rivet citronskal 2-3 minuter med elvisp till allt är väl blandat. Tillsätt grädden och vispa lite till. Tillsätt äggen ett åt gången och vispa noga mellan varje ägg. Tillsätt vaniljextrakt eller vaniljsocker och vispa tills allt är väl blandat och du har en jämn och fin smet.
6. Häll smeten i den förgräddade kakbottnen. Placera ugnsformen i en långpanna och häll det kokande vattnet i långpannan tills det når halvvägs upp längs cheesecakeformen.
7. Placera försiktigt långpannan med chessecaken mitt i ugnen. Grädda i 45-55 minuter tills kanten på cheesecaken känns fast men den fortfarande är lite dallrig i mitten. Stäng av ugnen men låt cheesecaken stå kvar i den varma ugnen i 1 timme. Ta ut den efter 1 timme och låt svalna helt. Låt den sedan stå i kylskåpet i minst 5 timmar innan du serverar den.
8. Dekorera med de färska bären.

Kanske gillar du också...





Blueberry Cheesecake Frozen Cheesecake Cheesecake Brownies
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Kristina  

Det ar sa snygg!

   
   
Erica  

Det låter underbart! Kanske någonting jag borde testa. Det var längesedan jag gjorde cheesecake. Min favorit är annars Leila Lindholms "Blueberry cheesecake", som jag ser att du har tagit upp i bloggen tidigare. :-)

   
   

Ska göra den ikväll ;)

   
   
Sabina  

Vad god den ser ut mmm

   
   
Karin  

Mm den där såg riktigt smaskig ut!

   
   
Sanna  

Oj så härlig! Jag kan tänka mig att det känns fräscht med en syrliga citronsmaken.

   
   
Hanna  

Den ser så god ut, får försöka mig på den någon gång! :)

   
   
Ida  

OMG vad den ser god ut! :) får bli att jag testar denna snart! Jag älskar cheescake! Det är nog det godaste bakverket .. Förutom en god sommar-grätttårta med en massa bär! :)

   
   
Amorina Vanah  

WOW, ser smakligt ut!! :P



/Amorina

   
   

Jag bor i USA just nu och läste ett cheesecake recept där de tipsade att när kakan varit inne angiven tid ska man stänga av ugnen och sedan låta kakan stå kvar. Detta ska tydligen göra så att kakan inte spricker.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback