Banantårta

5
Idag är det min älskade sambos födelsedag och självklart blev det tårta på sängen! En riktigt smaskig historia för alla som gillar kombinationen banan och chokald, och vem gör inte det? Tårtan görs med fördel iordning kvällen innan den ska serveras. Då får den stå i kylskåpet och bli riktigt saftig under natten.

Banantårta


2 ägg 
3 dl strösocker 
2 mosade bananer 
3 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 
1 tsk vaniljsocker 
1 tsk bikarbonat 
1 dl smält smör 

Fyllning:
3 mosade bananer 
2 dl vispgrädde, väl vispad 

Glasyr:
3 msk kakao 
0,5 paket florsocker 
0,5 dl starkt kaffe 
ca 50 g smält smör

Gör så här:
1. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Tillsätt 2 mosade bananer.
3. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och bikarbonat och rör sedan ner blandningen i smeten.
4. Tillsätt smält smör. 
5. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. 
6. Grädda kakan i 175 grader, ca 50 minuter.
7. Låt kakan svalna och dela den sedan i två lager. 
8. Blanda vispad grädde och mosade bananer. Bred banangrädden över bottendelen av kakan. Lägg den andra delen på. 
9. Rör ihop glasyren och bred över kakan.

Kanske gillar du också...





Bakad choklad
med vaniljglass
Morotskaka med
limetopping
Choklad- och
bananmuffins
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Fishis  

Hej! Kul att jag kan inspirera! Din blogg insprerade mig och jag knåpade ihop pizzadegen för lite sen :)

Kram BLOGGFISKEN-fullt upp med fisk :)

   
   

Banantårtan kan jag verkligen rekomendera helt supergod

   
   
Anna - FOTO  

Ser väldigt god ut!

   
   
Mitt skafferi  

Marita: Kul att du tyckte om den :)

   
   
Fishis  

Jag fick alltid banantårta när jag fyllde år som liten :)

Men med en nötbotten... sååå gott! Ska testa detta recept nästa gång jag ska bjuda på tårta! Är inte så jätteförtjust i gräddtårta så detta blir perfekt, mycket roligare med annorlunda tårta oxå :)

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback